symbolika w monotoniczności

Otrzymałeś(aś) rozwiązanie do zamieszczonego zadania? - podziękuj autorowi rozwiązania! Kliknij
R0x
Rozkręcam się
Rozkręcam się
Posty: 43
Rejestracja: 20 wrz 2012, 19:33
Podziękowania: 25 razy
Otrzymane podziękowania: 1 raz
Płeć:

symbolika w monotoniczności

Post autor: R0x »

Czy poprawny jest zapis zamiast: funkcja stała, funkcja rosnąca, funkcja malejąca odpowiednio strzałka w przód, strzałka w górę, strzałka w dół przy zapisywaniu przedziałów monotoniczności? Czy na maturze taki zapis jest poprawny i będzie brany pod uwagę w przyznawaniu punktów?
Np. \(f \to\) (funkcja stała)
Awatar użytkownika
panb
Expert
Expert
Posty: 5122
Rejestracja: 26 kwie 2010, 22:54
Lokalizacja: Nowiny Wielkie
Podziękowania: 19 razy
Otrzymane podziękowania: 2053 razy
Płeć:

Post autor: panb »

A dlaczego nie napisać 'funkcja jest stała w przedziale/przedziałach' ... . Zwłaszcza na poziomie podstawowym, mile widziane jest komunikowanie się z czytelnikiem jak najbardziej zrozumiałym językiem.
R0x
Rozkręcam się
Rozkręcam się
Posty: 43
Rejestracja: 20 wrz 2012, 19:33
Podziękowania: 25 razy
Otrzymane podziękowania: 1 raz
Płeć:

Post autor: R0x »

Ok. Czemu nie, zawsze można. Ale co gdy uczeń zapisze w taki sposób. Czytelnikiem będzie nauczyciel sprawdzający, czy dla niego to jest niezrozumiałe? Chodzi mi o osobę sprawdzającą maturę. Pozdrawiam.
Proszę zobaczyć na ucznia, który to zapisał: http://zadane.pl/zadanie/8650460.
Awatar użytkownika
lukasz8719
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 852
Rejestracja: 06 lut 2012, 17:03
Otrzymane podziękowania: 404 razy
Płeć:

Post autor: lukasz8719 »

Taki zapis (ze strzałkami) jest dobry. Występuje w wielu podręcznikach i sam go stosuje...
Awatar użytkownika
panb
Expert
Expert
Posty: 5122
Rejestracja: 26 kwie 2010, 22:54
Lokalizacja: Nowiny Wielkie
Podziękowania: 19 razy
Otrzymane podziękowania: 2053 razy
Płeć:

Post autor: panb »

Znam ten rodzaj zapisu - na maturze lepiej nie wystawiać cierpliwości sprawdzającego na próbę.
O co ci właściwie chodzi - czy egzaminator to łyknie? Jeśli całość będzie ok i zapis bedzie jednoznaczny, to takie szczegóły się nie liczą.
R0x
Rozkręcam się
Rozkręcam się
Posty: 43
Rejestracja: 20 wrz 2012, 19:33
Podziękowania: 25 razy
Otrzymane podziękowania: 1 raz
Płeć:

Re: symbolika w monotoniczności

Post autor: R0x »

Usłyszałem ostatnio z ust matematyczki: że taki zapis jeśli się pojawi to egzaminator, może go nie uznać. Stąd moje wątpliwości.
Awatar użytkownika
panb
Expert
Expert
Posty: 5122
Rejestracja: 26 kwie 2010, 22:54
Lokalizacja: Nowiny Wielkie
Podziękowania: 19 razy
Otrzymane podziękowania: 2053 razy
Płeć:

Post autor: panb »

należy dążyć do zrozumiałego dla wszystkich zapisu zgodnego z polszczyzną stąd zapewne zachowanie matematyczki.
Zgadzam się z nią, ale na maturze liczy się poprawność rozumowania i rozwiązania a zapis, jeśli nie powoduje nieporozumień jest rzeczą drugorzędną.
R0x
Rozkręcam się
Rozkręcam się
Posty: 43
Rejestracja: 20 wrz 2012, 19:33
Podziękowania: 25 razy
Otrzymane podziękowania: 1 raz
Płeć:

Post autor: R0x »

Czyli zapis w podręcznikach Łukasza jest zapisem niejednoznacznym (niezrozumiałym) - rozumiem. Rozumiem tym samym, że możemy zamiast \(\sqrt{x}\) używać w zadaniach języka zgodnego z polszczyzną: pierwiastek z x i to nie będzie wystawiało egzaminatora na cierpliwość? Ja akurat obie formy przyjmuje i myślę, że język matematyki, kształtował się przez lata i będzie się kształtował nadal i dlaczego nie stosować zapisów, które stosują inni tak jak Łukasz. Pozdrawiam.
Ostatnio zmieniony 27 sty 2015, 23:39 przez R0x, łącznie zmieniany 2 razy.
R0x
Rozkręcam się
Rozkręcam się
Posty: 43
Rejestracja: 20 wrz 2012, 19:33
Podziękowania: 25 razy
Otrzymane podziękowania: 1 raz
Płeć:

Post autor: R0x »

dziękuję za uwagę :)
ODPOWIEDZ