Matura MAJ 2009 Matematyka

O wszystkim, co jest związane z maturą, linki do zadań, komentarze i inne przemyślenia.
Otrzymałeś(aś) rozwiązanie do zamieszczonego zadania? - podziękuj autorowi rozwiązania! Kliknij
kamilj90
Czasem tu bywam
Czasem tu bywam
Posty: 86
Rejestracja: 02 lut 2009, 12:31

Post autor: kamilj90 »

Anetko dokładnie tak samo jak Ty zrobiłem to zadanie, też się nie domyśliłem, że to trzeba z zależności ciągu obliczyć te q i liczyłem, że q=x+3/x-3 ... :(
anetka10
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 318
Rejestracja: 06 mar 2008, 18:39

Post autor: anetka10 »

robbo pisze:Po prostu źle ułożone zadanie.
To nie powinni kazdemu dac maks punktow za nie? :)

Maja rok na zrobienie tych arkuszy i zawsze cos spieprza ;)
CKE to Całkowicie Kretyńskie Egzaminy ;)
czachur
Czasem tu bywam
Czasem tu bywam
Posty: 137
Rejestracja: 21 mar 2008, 16:31
Lokalizacja: Ruszcza/Sandomierz

Post autor: czachur »

Wg mnie to zadania specjalnie zostało tak sformułowane. Bo zwykle zadania z ciągiem geometrycznym to podanie 3 wyrazów, napisanie, że tworzą ciąg i oblicz dla jakich x..... . A tutaj nie podali ile wyrazów, zasugerowali ciągiem nieskończonym, co już mogło wprowadzić w konsternację, a ilorazu nie widać na oko. Jak tylko spojrzałem na treść to pomyślałem sobie, że pod tym kryje się jakaś zmyłka, ale takie coś IMO zdecydowanie nie kwalifikuje się pod unieważnienie zadania :wink:
anetka10
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 318
Rejestracja: 06 mar 2008, 18:39

Post autor: anetka10 »

tez wlasnie szukalam tu zmylki, szczegolnie ze to zadanie wygladalo jak zadanie z szeregiem, ktorego nie ma na maturze...

ale przez mysl mi nie przeszlo ze trzeba wyliczyc x, jezeli napisali w tresci ze to jest ciag geometryczny (jezeli cos juz jest ciagiem, to to nie ma sensu przeciez)
czachur
Czasem tu bywam
Czasem tu bywam
Posty: 137
Rejestracja: 21 mar 2008, 16:31
Lokalizacja: Ruszcza/Sandomierz

Post autor: czachur »

anetka10 pisze:tez wlasnie szukalam tu zmylki, szczegolnie ze to zadanie wygladalo jak zadanie z szeregiem, ktorego nie ma na maturze...
Nie ma w wymaganiach i nic co z szeregiem związane w tym zadaniu potrzebne przecież nie było.
ale przez mysl mi nie przeszlo ze trzeba wyliczyc x, jezeli napisali w tresci ze to jest ciag geometryczny (jezeli cos juz jest ciagiem, to to nie ma sensu przeciez)
Nie bardzo zrozumiałem. Co nie ma sensu?
Awatar użytkownika
robbo
Administrator
Posty: 235
Rejestracja: 06 mar 2008, 09:32
Podziękowania: 1 raz
Otrzymane podziękowania: 3 razy
Płeć:
Kontakt:

Post autor: robbo »

Oczywiście nie ma mowy o unieważnianiu zadania - CKE nigdy czegoś takiego nie zrobi, co udowodniła w zeszłym roku. Co więcej od decyzji CKE nie ma żadnych procedur odwoławczych (nawet do NSA), więc możemy sobie tylko pogdybać.

Ja będę bronił Anetki. Dlaczego w ostatnim zadaniu nie wyliczyłeś a, tylko zostawiłeś w odpowiedzi? Czym to się różni od zadania 7? Ja rozumiem dlaczego jest tak sformułowane i co autor chciał osiągnąć, ale to nie oznacza, że to jest OK.
Jacket90
Witam na forum
Witam na forum
Posty: 6
Rejestracja: 14 kwie 2009, 23:43

Post autor: Jacket90 »

wie ktoś może kiedy pojawi się klucz z rozwiązaniami na stronie CKE albo OKE?
czachur
Czasem tu bywam
Czasem tu bywam
Posty: 137
Rejestracja: 21 mar 2008, 16:31
Lokalizacja: Ruszcza/Sandomierz

Post autor: czachur »

robbo pisze:
Ja będę bronił Anetki. Dlaczego w ostatnim zadaniu nie wyliczyłeś a, tylko zostawiłeś w odpowiedzi? .
A może wyliczyłem ? :)

Nie no, w sumie to chyba racja z tym ciągiem.
Awatar użytkownika
robbo
Administrator
Posty: 235
Rejestracja: 06 mar 2008, 09:32
Podziękowania: 1 raz
Otrzymane podziękowania: 3 razy
Płeć:
Kontakt:

Post autor: robbo »

Przy okazji, może mnie ktoś przekonać, że w zadaniu z monetami ma być 170, a nie 169?
Awatar użytkownika
robbo
Administrator
Posty: 235
Rejestracja: 06 mar 2008, 09:32
Podziękowania: 1 raz
Otrzymane podziękowania: 3 razy
Płeć:
Kontakt:

Post autor: robbo »

Jacket90 pisze:wie ktoś może kiedy pojawi się klucz z rozwiązaniami na stronie CKE albo OKE?
Jak już ustalą jakie są prawidłowe odpowiedzi ;)
Jacket90
Witam na forum
Witam na forum
Posty: 6
Rejestracja: 14 kwie 2009, 23:43

Post autor: Jacket90 »

chciałbym zobaczyc schemat oceniania, bo zrobiłem 3 głupie błedy i nie wiem ile mi za to mogą zabrac punktów :(
czachur
Czasem tu bywam
Czasem tu bywam
Posty: 137
Rejestracja: 21 mar 2008, 16:31
Lokalizacja: Ruszcza/Sandomierz

Post autor: czachur »

Myślicie, że za rozwiązania zadania ze skarbcem tak na piechotę, rozpisując sobie wszystko bez ubierania tego w "n"-ki i wzory na sumę ciągu też będą przyznawać całą pulę? Ja w sumie sobie koniec końcem zbudowałem do tego matematyczny model , ale wiem, że niektórzy robili to praktycznie bez obliczeń, dużo opisując i wyjaśniając.
Jacket90
Witam na forum
Witam na forum
Posty: 6
Rejestracja: 14 kwie 2009, 23:43

Post autor: Jacket90 »

nie mam pojecia,ale mysle ze z 4 powinni dac jesli wyniki masz wszystkie dobrze :), zadanie ze skarbcem to jedyne które mnie zagieło, zrobiłem ale całe źle :( i 10% poszło w piz***
Awatar użytkownika
robbo
Administrator
Posty: 235
Rejestracja: 06 mar 2008, 09:32
Podziękowania: 1 raz
Otrzymane podziękowania: 3 razy
Płeć:
Kontakt:

Post autor: robbo »

Ta liczba monet w skarbcu wychodziła jak funkcja kwadratowa: najpierw malała, potem rosła. Pytanie czy z tego rozpisania to widać? Tzn. czy widać, że jak już zacznie rosnąć to będzie rosnąć. A może np. to jest wielomian stopnia 4 i potem jest jeszcze głębszy dołek? Ja bym takie rozwiązanie uznał za prawidłowe, jeżeli jest uzasadnienie, że potem liczba monet musi rosnąć. Co najmniej powinno to być napisane.

Swoją drogą, skreśliłeś to co napisałeś na piechotę? Bo jest taka zasada przy sprawdzaniu, że jak są dwa rozwiązania i jedno jest źle, a drugie dobrze, to za całe zadanie jest 0.
czachur
Czasem tu bywam
Czasem tu bywam
Posty: 137
Rejestracja: 21 mar 2008, 16:31
Lokalizacja: Ruszcza/Sandomierz

Post autor: czachur »

Skreśliłem elegancko calutką stroną i zapisałem literami dużymi jak byk, że znajduje się na tej i na tej stronie rozwiązanie( a na tej stronie też komentarz dodałem co i jak).

Co do tego wzrostu. Ja to robiłem w ten sposób. Wypisywałem sobie to tak po kolei :

\(k + (25-50) + (27-50) +...+(49-50) + ...+(51-50) + (53-50)+...\) , z tymże wypisałem to wszystko bez tych kropek, żeby od razu było widać ile wyrazów ciągu powstanie. Zapisałem to tak, że od tam n-tego dnia relacja między monetami dostarczonymi a zabranymi zaczyna być dodatnia i rośnie. Zatem liczyłem sumę wyrazów ciągu arytmetycznego od \((25-50)=-25\) do \((49-50)=-1\) . No i stąd wychodziło to -169. Drugą część jednak zapisałem w psotaci ogólnej w zależności od n. Jednak w poleceniu było, dla wyliczonego k oblicz ten dzień. Zatem założyłem, że skoro to k ma być 170, to najmniejsza liczba monet to 1 ( bo po to k się liczyło, żeby do tego dojść) . Wyszło mi równanie, którego jedynym rozwiązaniem było n=13.

Trochę mi się zaczyna nie podobać to rozwiązanie, choć z początku wydawało mi się dość sensowne
ODPOWIEDZ