Matura MAJ 2009 Matematyka

O wszystkim, co jest związane z maturą, linki do zadań, komentarze i inne przemyślenia.
Otrzymałeś(aś) rozwiązanie do zamieszczonego zadania? - podziękuj autorowi rozwiązania! Kliknij
Napi
Dopiero zaczynam
Dopiero zaczynam
Posty: 15
Rejestracja: 15 mar 2009, 18:54

Post autor: Napi »

a z okręgami (z rozsz) było identyczne zadanie w pazdro w podstawowym^^
arrgghh
Rozkręcam się
Rozkręcam się
Posty: 35
Rejestracja: 15 mar 2009, 17:21

Post autor: arrgghh »

Mam pytanie do supergolonki, co do zadania ze styczną, zrobiłem to tak:

b=-1 - prosto policzyć
Narysowałem okrąg, zaznaczyłem punkt A, narysowałem sobie ot tak na oko styczną do okręgu przechodzącą przez punkt A, co zauważyłem? Że punkt (4,-4) należy do tej prostej, stąd policzyłem a=-3/4, czyli podejrzana prosta to y=-3/4x-1.

Teraz żeby przekonać się czy to rzeczywiście ta prosta - zrobiłem układ równań tej prostej z okręgiem - okazało się że algebraicznie również wychodzi na to że ten układ ma jedno rozwiązanie (delta równa 0), czyli rzeczywiście jest to szukana prosta.


Może być? IMO skoro zauważyłem to na rysunku i potwierdziłem algebraicznie to why not?

// W zadaniu z prawdopodobienstwem na końcu wybrałem jedną odpowiedź, nie pamiętam jaki sobie argument znalazłem żeby tak postąpić:P, zadania z okręgami nie zrobiłem w ogóle a było wręcz banalne, reszta OK, także 90% będzie +- 2% ;)
Awatar użytkownika
supergolonka
Moderator
Moderator
Posty: 1869
Rejestracja: 06 mar 2008, 10:53
Otrzymane podziękowania: 29 razy
Płeć:
Kontakt:

Post autor: supergolonka »

Moje komentarze do zadań.
Poziom rozszerzony
Najpierw ogólnie: zadania dość dziwaczne i bardzo łatwe i dość trudne, w sumie więcej nietypowych poleceń niż się spodziewałem.
Z drugiej strony, trudne rzeczy są zwykle pomieszane z łatwymi, więc nie powinno być tak źle z punktami.
1. Pierwsza część banalna, druga mogła być podchwytliwa i raczej mi się nie podoba.
2. Też podchwytliwe, można się zaliczyć. Ciekawe ile będą dawać punktów za sam wzór wielomianu, pewnie 1.
3. Łatwe.
4. Chyba najtrudniejsze, trzeba uważać żeby się nie pogubić. Czy do zrobienia? Zależy ile zostało czasu z innych zadań.
5. Banalne, nie powinno się znaleźć na maturze.
6. Typowe, każdy powinien je zrobić.
7. Niezbyt trudne, ale podchwytliwa treść mogła być myląca. Trudno przewidzieć jak będą oceniać uzasadnienie nierówności, ale skoro mają 6 punktów, to pewnie będą obcinać.
8. Jak ktoś się nie boi geometrii to dość proste, ale nie jest banalne.
9. Łatwe
10. Łatwe
11. Dość proste.

Chyba nie umiem ocenić, czy ta matura jest trudniejsza od zeszłorocznej. Niby są dziwaczne polecenia, ale wymieszane z łatwymi podpunktami, więc widać, że tak to jest wykombinowane, żeby jednak te punkty były do zdobycia. Pewnie będzie trudno mieć maxa, ale też trudno będzie nie zdać.
arek1713
Rozkręcam się
Rozkręcam się
Posty: 38
Rejestracja: 13 maja 2009, 14:12
Podziękowania: 7 razy

Post autor: arek1713 »

imo dobrze zrobiles jak udowodniles algebraicznie
Awatar użytkownika
supergolonka
Moderator
Moderator
Posty: 1869
Rejestracja: 06 mar 2008, 10:53
Otrzymane podziękowania: 29 razy
Płeć:
Kontakt:

Post autor: supergolonka »

do arrgghh

Jeżeli zgadłeś prostą, ale to sprawdziłeś to jest OK.
arek1713
Rozkręcam się
Rozkręcam się
Posty: 38
Rejestracja: 13 maja 2009, 14:12
Podziękowania: 7 razy

Post autor: arek1713 »

też tak myślę zadania są nierównomierne, jedne łatwe (1,2, 5) a drugie bardzo trudne (zadanie z monetami)
Awatar użytkownika
supergolonka
Moderator
Moderator
Posty: 1869
Rejestracja: 06 mar 2008, 10:53
Otrzymane podziękowania: 29 razy
Płeć:
Kontakt:

Post autor: supergolonka »

Co do podstawy, to wydaje mi się, że była trudna. Mam przed oczami wyniki matury Operonowskiej (która była trudna) i jakoś trudno mi uwierzyć, że słabi uczniowie mogą porozwiązywać te zadania. Z drugiej strony, trzeba tylko uzbierać 30%, a tyle to lekko można znaleźć w łatwych podpunktach. Ale patrząc na te matury, to ja wcale nie pewien, czy 30% z rozszerzenia to więcej niż 100% z podstawy, chyba nie (a przy rekrutacji tak się często przyjmuje).
Awatar użytkownika
supergolonka
Moderator
Moderator
Posty: 1869
Rejestracja: 06 mar 2008, 10:53
Otrzymane podziękowania: 29 razy
Płeć:
Kontakt:

Post autor: supergolonka »

Jeszcze jak się pytacie o poziom i porównanie z zeszłym rokiem , to musicie pamiętać, że nie jest tak bardzo ważne, czy matura jest trudna czy łatwa, ważne, żeby napisać ją lepiej od innych. A jak innym poszło? Możecie sobie poczytać.
arrgghh
Rozkręcam się
Rozkręcam się
Posty: 35
Rejestracja: 15 mar 2009, 17:21

Post autor: arrgghh »

supergolonka pisze:Jeszcze jak się pytacie o poziom i porównanie z zeszłym rokiem , to musicie pamiętać, że nie jest tak bardzo ważne, czy matura jest trudna czy łatwa, ważne, żeby napisać ją lepiej od innych. A jak innym poszło? Możecie sobie poczytać.

IMO to właśnie jest podsumowanie tej matury, pozdrawiam. //dzięki za potwierdzenie zadania ze styczną.
Awatar użytkownika
supergolonka
Moderator
Moderator
Posty: 1869
Rejestracja: 06 mar 2008, 10:53
Otrzymane podziękowania: 29 razy
Płeć:
Kontakt:

Post autor: supergolonka »

anetka10 pisze:mam pytanko co do jednego zadania:
trzeba bylo wykazac ze B=3pierwiastkow z A - cos takiego
zalozylam ze A,B >0 (bo takie sa)
a ja wykazalam ze B^2=9A
i na koncu napisalam ze jezeli to jest spelnione (B^2=9A) to to tez: B=3pierwiastkow z A
czy to jest ok?
moze ktos sie wypowiedziec :))
Moim zdaniem OK.
anetka10
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 318
Rejestracja: 06 mar 2008, 18:39

Post autor: anetka10 »

dzięki wielkie za informacje :)
Awatar użytkownika
supergolonka
Moderator
Moderator
Posty: 1869
Rejestracja: 06 mar 2008, 10:53
Otrzymane podziękowania: 29 razy
Płeć:
Kontakt:

Post autor: supergolonka »

WalkOn pisze:Mam pytania odnosnie zadan:
- ciag i sumy
Zrobilem to d-dem nie wprost zalozylem ze stosunek sum jest wiekszy lub rowny od 1/4, przerzucilem 1/4 na lewa strone i doszedlem to nierownosci, gdzie w liczniku byla liczba dodatnia a w mianowniku ujemna
- zadanie na dowod z wykladnikami
Tez d-dem nie wprost. Zalozylem ze lewa strona jest rozna od prawej - wstawilem liczby i wyszla postac, gdzie lewa strona byla taka sama jak prawa, ale miedzy liczbami byl znak roznosci

Myslicie ze za takie rozumowanie dostane punkty?
To jest bardzo elegancki sposób zapisu, moim zdaniem OK.
Awatar użytkownika
supergolonka
Moderator
Moderator
Posty: 1869
Rejestracja: 06 mar 2008, 10:53
Otrzymane podziękowania: 29 razy
Płeć:
Kontakt:

Post autor: supergolonka »

som4one pisze:> Trzeba do tego dodać jeszcze jedynke, bo tak było w treści zadania (o czym zapomniałem :/)
> Jak myślicie, uznają mi takie rozwiązanie?

Tu pewnie będzie znowu wojna z CKE, bo jeśli po wizycie króla zostało 0 monet, to i tak w tym dniu w skarbcu była co najmniej jedna moneta. Mogli napisać, ze chodzi im o to by wieczorem pozostała co najmniej jedna moneta :-)
Trudno się z tym nie zgodzić, tak to bywa w zadaniach z treścią.
czachur
Czasem tu bywam
Czasem tu bywam
Posty: 137
Rejestracja: 21 mar 2008, 16:31
Lokalizacja: Ruszcza/Sandomierz

Post autor: czachur »

Setki nie będzie, bo się machnąłem trochę w 1 zadaniu, poleci 1 pkt albo 2. Reszta wszystko ok git majonez :wink: Ale matura zbytnio mi się nie podobała. Nie chodzi o poziom trudności, bo szło w miarę gładko, ale tak ogółem jakoś średnie wrażenia.
Awatar użytkownika
supergolonka
Moderator
Moderator
Posty: 1869
Rejestracja: 06 mar 2008, 10:53
Otrzymane podziękowania: 29 razy
Płeć:
Kontakt:

Post autor: supergolonka »

matti90 pisze:hahahhaa to kozak jestes:P:D jesli to prawda... mam pytanie to supergolonki bo On sie na tym zna... jeśli w zadaniu 7 nie robilem tak tylko przenioslem 1/4 na lewa strone i tak rozwiazywalem i mi wyszlo (3/4):(1-4^20)<0 co jest prawda bo ta liczba jest mniejsza od 0 to wtedy mi uznaja full punktow? czy trzeba bylo tak jak Ty zrobiles, że 4<1? bo takto cienki wynik mi sie widzi:/...
Jeżeli napisałeś, że to jest mniejsze od zera, to jest OK.
ODPOWIEDZ