Jak wytłumaczyć dziecku , że w tym np. zadaniu :\(Andrzej \ zebrał \ 2 \frac{1}{2} \ litra \ jagód.\ Wracając \ z \ lasu \ zjadł \\ \frac{1}{4} \ zebranych \ jagód. \ Tuż \ przed \ progiem \ domu \ potkną \ sie \ i \ z \ koszyka \ wysypała \ sie \ mu \frac{1}{3} \ jagód \ które \ niósł. \\ Ile \ jagód \ zostało \ w \ koszyku?\)\(\\ nie \ odejmujemy \ ułamków \ tylko \ liczymy \ ułamek \ z \ liczby?\)
Jeśli zjadł 1/4 to zostało mu 3/4
Liczysz \(\frac{3}{4}\cdot2\frac{1}{2}=\frac{3}{4}\cdot\frac{5}{2}=\frac{15}{8}\;litra\)
Wysypał 1/3 ,to zostało mu 2/3 \(\frac{2}{3}\cdot\frac{15}{8}=\frac{30}{24}=\frac{5}{4}=1\frac{1}{4}\;litra\)
Ja wiem jak to zrobić , pytam się jak to wytłumaczyć i że np w tym zadaniu : Mama przygotowała 2 i 1/2 l soku. Marysia wypiła 2/5 l soku, a Ela 3/10 l soku. Ile litrów soku zostało? sie odejmuje.
Zad.o jagodach:
Od jedynki odejmujesz ułamek,a potem liczysz ułamek z określonej wielkości.
Zad.o soku:
Jeśli Marysia wypiła 2/5 i Ela 3/10,to obie wypiły \(\frac{2}{5}+\frac{3}{10}=\frac{7}{10}\;litra\)
Odejmujesz od 2 i pół...