Relacja Równoważności cd ..
Otrzymałeś(aś) rozwiązanie do zamieszczonego zadania? - podziękuj autorowi rozwiązania! Kliknij
-
- Czasem tu bywam
- Posty: 89
- Rejestracja: 31 paź 2010, 15:50
- Podziękowania: 36 razy
- Płeć:
Relacja Równoważności cd ..
Mam jeszcze problem z takim zadaniem z relacji równowazności tj:
\((a,b) \approx (c,d) \leftarrow\rightarrow 2 |(a+c) \wedge 2|(a+b+c+d)\) dla \((a,b), (c,d) \in Z^{2}\)
a)Udowodnij, że \(\approx\) jest relacją równoważności na \(Z^{2}\)
b) Znajdź \(Z^{2} / \approx\)
\((a,b) \approx (c,d) \leftarrow\rightarrow 2 |(a+c) \wedge 2|(a+b+c+d)\) dla \((a,b), (c,d) \in Z^{2}\)
a)Udowodnij, że \(\approx\) jest relacją równoważności na \(Z^{2}\)
b) Znajdź \(Z^{2} / \approx\)
- escher
- Moderator
- Posty: 308
- Rejestracja: 26 wrz 2008, 13:41
- Podziękowania: 1 raz
- Otrzymane podziękowania: 68 razy
Można definicję przekształcić do równoważnej formy
\(2|(a+c)\wedge 2|(b+d)\), a to oznacza, że piewsze i drugie współrzędne są tej samej parzystości.
Podzielenie przez tą relację da nam cztery klasy "parzystości", które mają reprezentantów
\((0,0), (0,1), (1,0), (1,1)\) i działania na nich są po porstu działaniami modulo 2. czyli ten iloraz to
\(Z_2\times Z_2\)
escher
\(2|(a+c)\wedge 2|(b+d)\), a to oznacza, że piewsze i drugie współrzędne są tej samej parzystości.
Podzielenie przez tą relację da nam cztery klasy "parzystości", które mają reprezentantów
\((0,0), (0,1), (1,0), (1,1)\) i działania na nich są po porstu działaniami modulo 2. czyli ten iloraz to
\(Z_2\times Z_2\)
escher
-
- Czasem tu bywam
- Posty: 89
- Rejestracja: 31 paź 2010, 15:50
- Podziękowania: 36 razy
- Płeć:
Tak pierwszą część rozumiem, a moge prosić o dokładniejsze wytłumaczenie części drugiej czyli skąd wiem, że będą 4 klasy "parzystości" i jak wyznaczymy reprezentantów ?escher pisze:Można definicję przekształcić do równoważnej formy
\(2|(a+c)\wedge 2|(b+d)\), a to oznacza, że piewsze i drugie współrzędne są tej samej parzystości.
Podzielenie przez tą relację da nam cztery klasy "parzystości", które mają reprezentantów
\((0,0), (0,1), (1,0), (1,1)\) i działania na nich są po porstu działaniami modulo 2. czyli ten iloraz to
\(Z_2\times Z_2\)
escher
I mam pytanie w jaki sposób tutaj wyznaczyć zwrotność, bo nie mam pomysłu...
Para (a, b) jest w relacji z parą (c, d), jeśli a i c oraz b i d dają w dzieleniu przez 2 te same reszty.
Klasy abstrakcji wyznaczone są przez 4 pary:
1)
(liczba parzysta, liczba parzysta)
2)
(liczba parzysta, liczba nieparzysta)
3)
(liczba nieparzysta, liczba parzysta)
4)
(liczba nieparzysta, liczba nieparzysta)
Klasy abstrakcji wyznaczone są przez 4 pary:
1)
(liczba parzysta, liczba parzysta)
2)
(liczba parzysta, liczba nieparzysta)
3)
(liczba nieparzysta, liczba parzysta)
4)
(liczba nieparzysta, liczba nieparzysta)
-
- Czasem tu bywam
- Posty: 89
- Rejestracja: 31 paź 2010, 15:50
- Podziękowania: 36 razy
- Płeć:
Sprawdź, jak opisałeś relację. Czy nie powinno być:
\((a,b)\approx(c,d) \Leftrightarrow 2a+2b=2c+2d\) ??
Jeśli tak, to:
1)
\(2a+2b=2a+2b\), czyli \((a,b)\in\ Z^2\ \Rightarrow \ (a,b)\approx(a,b)\)
2)
\(2a+2b=2c+2d\ \Rightarrow 2c+2d=2a+2b\), czyli \([(a,b)\approx(c,d)]\ \Rightarrow [(c,d)\approx(a,b)]\)
3)
\([2a+2b=2c+2d\ \wedge\ 2c+2d=2e+2f]\ \Rightarrow \ [2a+2b=2e+2f]\)
czyli \([(a,b)\approx(c,d)\ \wedge\ (c,d)\approx(e,f)]\ \Rightarrow \ (a,b)\approx(e,f)\)
\((a,b)\approx(c,d) \Leftrightarrow 2a+2b=2c+2d\) ??
Jeśli tak, to:
1)
\(2a+2b=2a+2b\), czyli \((a,b)\in\ Z^2\ \Rightarrow \ (a,b)\approx(a,b)\)
2)
\(2a+2b=2c+2d\ \Rightarrow 2c+2d=2a+2b\), czyli \([(a,b)\approx(c,d)]\ \Rightarrow [(c,d)\approx(a,b)]\)
3)
\([2a+2b=2c+2d\ \wedge\ 2c+2d=2e+2f]\ \Rightarrow \ [2a+2b=2e+2f]\)
czyli \([(a,b)\approx(c,d)\ \wedge\ (c,d)\approx(e,f)]\ \Rightarrow \ (a,b)\approx(e,f)\)
-
- Czasem tu bywam
- Posty: 89
- Rejestracja: 31 paź 2010, 15:50
- Podziękowania: 36 razy
- Płeć:
Oczywiście tak powinno być.
a czy klasy abstrakcji będą tak: ?
\(A = \left\{(a,b)\in (Z \setminus \left\{0 \right\})^{2}; a,b \in Z_+ \right\}\)
\(B = \left\{(a,b)\in (Z \setminus \left\{0 \right\})^{2}; a,b \in Z_- \right\}\)
\(C = \left\{(a,b)\in (Z \setminus \left\{0 \right\})^{2}; a \in Z_+; b \in Z_- \right\}\)
\(D = \left\{(a,b)\in (Z \setminus \left\{0 \right\})^{2}; a \in Z_-; b \in Z_+ \right\}\)
a czy klasy abstrakcji będą tak: ?
\(A = \left\{(a,b)\in (Z \setminus \left\{0 \right\})^{2}; a,b \in Z_+ \right\}\)
\(B = \left\{(a,b)\in (Z \setminus \left\{0 \right\})^{2}; a,b \in Z_- \right\}\)
\(C = \left\{(a,b)\in (Z \setminus \left\{0 \right\})^{2}; a \in Z_+; b \in Z_- \right\}\)
\(D = \left\{(a,b)\in (Z \setminus \left\{0 \right\})^{2}; a \in Z_-; b \in Z_+ \right\}\)
-
- Czasem tu bywam
- Posty: 89
- Rejestracja: 31 paź 2010, 15:50
- Podziękowania: 36 razy
- Płeć:
-
- Czasem tu bywam
- Posty: 89
- Rejestracja: 31 paź 2010, 15:50
- Podziękowania: 36 razy
- Płeć: