Strona 1 z 1

Chemia- stężenia molowe i procentowe

: 31 sty 2021, 01:15
autor: Magor
a) grzybki marynuje się w zalewie octowej przygotowywanej z wody, octu spożywczego,
który jest 10% roztworem kwasu octowego, soli oraz przypraw. Stosując metodę krzyżową
oblicz ile wody oraz ile 10% roztworu octu użyć aby przygotować 2% zalewę octową w ilości
500 ml

b) chcesz przeprowadzić krystalizację siarczanu (VI) miedzi (II) aby wyhodować niebieskie
kryształy tej substancji. Rozpuszczalność tej substancji wynosi w 60 stopniach Celsjusza
62,67g/100g rozpuszczalnika. Oblicz ile substancji musisz rozpuścić w 300 ml wody aby
otrzymać roztwór nasycony w tej temperaturze potrzebny do wyhodowania kryształów
CuSO4

c) zaprojektuj doświadczenie, w którym otrzymasz 200 g 50% roztworu chlorku sodu.
Wykonaj niezbędne obliczenia a następnie napisz instrukcję doświadczenia stosując
właściwe nazwy odczynników, szkła oraz sprzętu laboratoryjnego

d) oblicz stężenie molowe chlorowodoru o objętości 200 cm3, w którym znajdują się 6 moli
chlorowodoru. Wynik zaokrąglij do drugiej cyfry po przecinku

e) oblicz stężenie procentowe roztworu otrzymanego po zmieszaniu 200 g 50% roztworu z
200 g 20% roztworu. Wynik zaokrąglij do całości

Re: Chemia- stężenia molowe i procentowe

: 31 sty 2021, 10:10
autor: korki_fizyka

Re: Chemia- stężenia molowe i procentowe

: 31 sty 2021, 15:47
autor: janusz55
Zapewne wiesz z lekcji chemii, że roztwór składa się z rozpuszczalnika i substancji rozpuszczającej się w nim.

Z roztworem ściśle związane jest stężenie, które wyraża procentową zależność między substancją rozpuszczoną a roztworem.

Niezbędne są dwie zależności dotyczące roztworu

1.
Masa roztworu = masa substancji + masa rozpuszczalnika

2.
Stężenie w \( \% = \frac{masa \ \ substancji}{masa \ \ roztworu} \cdot 100 \% \)


Zadanie 1

a)
W naczyniu pierwszym mamy ocet o stężeniu \( 10\% \)

Co to oznacza?

Oznacza to, że mamy \( 0,10\cdot x \) mililitrów kwasu octowego i \( 0,90 x \) mililitrów wody.

W naczyniu drugim mamy czystą wodę w ilości \( y \) mililitrów.

Przelewamy płyny z naczynia pierwszego i drugiego do naczynia trzeciego, w którym mamy otrzymać \( 2\% \) rozwór
zalewy octowej.

Interesuje nas naczynie trzecie naczynie

Roztwór zalewy octowej ma mieć stężenie \( 2\% \)

i tej zalewy octowej ma być \( 500 \ \ ml.\)

Re: Chemia- stężenia molowe i procentowe

: 31 sty 2021, 16:08
autor: korki_fizyka
To nie ta metoda, o którą prosił autor ;)

Re: Chemia- stężenia molowe i procentowe

: 31 sty 2021, 16:47
autor: janusz55
korki_fizyka
Na czym polega metoda krzyżowa, skoro jak sam piszesz uczą tę metodę w podstawówce?

Wyjaśnij na przykładzie zadania 1a).

Re: Chemia- stężenia molowe i procentowe

: 31 sty 2021, 21:38
autor: korki_fizyka
Wyjasnienie wraz z rozwiązanymi przykładami znajduje sie w podanym przeze mnie linku. Sorry nie chce mi sie tego tu przepisywać, musisz sam kliknąc i sie zapoznać. A na pewno jest w podstawówce, bo moja babcia chociaż miała skończone tylko 6 klas wykorzystywała tę zasadę do przygotowywania zalewy do marynat. Ja wykorzystuję do nalewek ;)

Re: Chemia- stężenia molowe i procentowe

: 31 sty 2021, 21:48
autor: janusz55
Ta odpowiedź mnie nie satysfakcjonuje.

Re: Chemia- stężenia molowe i procentowe

: 31 sty 2021, 22:13
autor: Jerry
janusz55 pisze: 31 sty 2021, 21:48 Ta odpowiedź mnie nie satysfakcjonuje.
To chyba nieistotne, to autor wątku ma być usatysfakcjonowany!

Pozdrawiam

Re: Chemia- stężenia molowe i procentowe

: 31 sty 2021, 23:22
autor: janusz55
Metoda nie krzyżowa

W pierwszym poście pisałem o trzech naczyniach \( 1, 2, 3,\) zawierających odpowiednio roztwory kwasu octowego, wody i dwuprocentowego roztworu - marynaty.

Aby znaleźć wielkości wagowe kwasu octowego i wody - układamy tabelkę

\( \left[ \begin{matrix} nr \ \ roztworu & masa & stężenie & masa \ \ substancji & masa \ \ rozpuszczalnika\\
1 & x & 10\% & 0.10 x & 0,90 x \\
2 & y & 100\% & 0 & y \\
3 & x+y & 2\% & 0,02\cdot (x +y) & 0,98\cdot (x +y) \end{matrix} \right] \)


Na podstawie kolumny czwartej i piątej tabelki możemy napisać układ równań

\( \begin{cases} 0,10 x + 0 = 0,02\cdot (x +y) \ \ (1) \\ 0,90 x + y = 0,98(x +y) \ \ (2) \end{cases} \)

Warunek dodatkowy - masa otrzymanego roztworu ma być równa

\( x + y = 500 \ \ ml \ \ (3) \)

Podstawiając równanie \( (3) \) do równań \( (1), (2) \) otrzymujemy

\( 0,10 x = 0,02\cdot 500 = 10, \ \ x = 100 \ \ ml. \)

\( 0,9\cdot 100 +y = 0,98\cdot 500 \)

\( y = 0,98\cdot 500 - 0,9\cdot 100 = 400 \ \ ml. \)

Podobnie opisując przypadki zmiany stężenia danego roztworu przez :

- mieszanie dwóch roztworów;

- dolewanie czystej substancji do roztworu;

- dolewanie samego rozpuszczalnika;

- odparowywanie rozpuszczalnika,

obliczamy wielkości dotyczące stężeń roztworów.