Strona 1 z 1
Zadanie z tarciem, dlaczego tak go stosujemy ?
: 27 sty 2021, 09:51
autor: Xenon02
Witam !
Mam pytanie co do zadania z tarcia gdzie wypisałem dane. Szukany jest współczynnik tarcia, utknąłem przy momencie gdzie zaproponowali mi przyrównać wzór T = (f)mg do wzoru F= ma jako T= ma, pytanie moje brzmi dlaczego T może się równać T = ma?
(f) - współczynnik tarcia.
Re: Zadanie z tarciem, dlaczego tak go stosujemy ?
: 27 sty 2021, 10:42
autor: korki_fizyka
Tak jak jest na rysunku, to \(F_w = F_1 - T\) i zapewne chodzi o ruch przyspieszony,
natomiast gdy siła \(F_1\) przestanie działać, to \(F_w = T\) i wtedy (opóźnienie) \(a = \frac{T}{m}\).
Re: Zadanie z tarciem, dlaczego tak go stosujemy ?
: 27 sty 2021, 11:20
autor: Xenon02
korki_fizyka pisze: ↑27 sty 2021, 10:42
Tak jak jest na rysunku, to
\(F_w = F_1 - T\) i zapewne chodzi o ruch przyspieszony,
natomiast gdy siła
\(F_1\) przestanie działać, to
\(F_w = T\) i wtedy (opóźnienie)
\(a = \frac{T}{m}\).
Treść zadania wyglądała mnie więcej tak : "Na gładkiej zamarzniętej tafli jeziora nadaliśmy stalowej kostce prędkość v0=3m/s. Zatrzymała się ona w odległości s= 30 m od nas . Jaki był współczynnik tarcia stali o lód?"
Mógłbyś to bardziej rozpisać dlaczego T = ma ? Średnio to jeszcze rozumiem, byłbym bardzo wdzięczny
Re: Zadanie z tarciem, dlaczego tak go stosujemy ?
: 27 sty 2021, 18:12
autor: korki_fizyka
Xenon02 pisze: ↑27 sty 2021, 11:20
korki_fizyka pisze: ↑27 sty 2021, 10:42
Tak jak jest na rysunku, to
\(F_w = F_1 - T\) i zapewne chodzi o ruch przyspieszony,
natomiast gdy siła
\(F_1\) przestanie działać, to
\(F_w = T\) i wtedy (opóźnienie)
\(a = \frac{T}{m}\).
Treść zadania wyglądała mnie więcej tak : "Na gładkiej zamarzniętej tafli jeziora nadaliśmy stalowej kostce prędkość v0=3m/s. Zatrzymała się ona w odległości s= 30 m od nas . Jaki był współczynnik tarcia stali o lód?"
Mógłbyś to bardziej rozpisać dlaczego T = ma ? Średnio to jeszcze rozumiem, byłbym bardzo wdzięczny
Skoro treść zadania była taka, to skąd wziął się ten malunek
Nie ma żadnej siły
\( F_1\),
Jedyną siłą działającą wzdłuż kierunku ruchu jest siła tarcia, która zależy od siły nacisku
\(T = \mu mg\), zatem
\(F_ w = T\) itd.
Re: Zadanie z tarciem, dlaczego tak go stosujemy ?
: 27 sty 2021, 18:50
autor: Xenon02
korki_fizyka pisze: ↑27 sty 2021, 18:12
Skoro treść zadania była taka, to skąd wziął się ten malunek
Nie ma żadnej siły
\( F_1\),
Jedyną siłą działającą wzdłuż kierunku ruchu jest siła tarcia, która zależy od siły nacisku
\(T = \mu mg\), zatem
\(F_ w = T\) itd.
No bo skoro nadaliśmy metalowej kostce jakąś prędkość to trzeba było zadziałać na nią jakąś siłą, żeby nadać jej jakąś prędkość.
A skoro
\(F_w=T\) to
\(Fw = \mu mg\) to czemu
\( T = ma \) a siła wypadkowa chyba nie może mieć
\(F_w = ma \) skoro
\(F_w= \mu mg\)
Może się tutaj mylę nie wiem.
Re: Zadanie z tarciem, dlaczego tak go stosujemy ?
: 27 sty 2021, 19:45
autor: korki_fizyka
Siłę przyłożono na chwilę, kopnięto, popchnięto...krążek itp. ale po tym uderzeniu kijem siła już nie działa!
Re: Zadanie z tarciem, dlaczego tak go stosujemy ?
: 27 sty 2021, 19:46
autor: korki_fizyka
Zatem JEDYNĄ siłą jest siła TARCIA, czyli \(F_w = T\),
potem podstawiasz po obu stronach: \(ma = \mu mg \rightarrow a = \mu g\)
tak jest zawsze w ruchu opóznionym na torze poziomym.
Re: Zadanie z tarciem, dlaczego tak go stosujemy ?
: 27 sty 2021, 19:48
autor: korki_fizyka
PS każda siła to iloczyn masy i przyspieszenia, zwłaszcza jest temu równa siła wypadkowa, patrz II zasada dynamiki.
Re: Zadanie z tarciem, dlaczego tak go stosujemy ?
: 27 sty 2021, 20:01
autor: Xenon02
Dziękuję za odpowiedź, teraz już rozumiem, nie sądziłem że Fw można zapisać w taki sposób
\(F_w=ma\). I rzeczywiście każda siła ma jakby swój wzór.
Gdyby siła dalej oddziaływała na ten krążek to pewnie ten wzór wyglądałby tak
\(Fw = F - T\) --->
\(ma = ma - \mu mg\)
Pozdrawiam i dziękuję za pomoc
Re: Zadanie z tarciem, dlaczego tak go stosujemy ?
: 27 sty 2021, 21:31
autor: korki_fizyka
Xenon02 pisze: ↑27 sty 2021, 20:01
Pozdrawiam i dziękuję za pomoc
Podziękuj "łapką"