Wskazany termin odrzucania komentarzy już minął, proszę więc pozwolić na odrobinę refleksji.
Jestem nauczycielem akademickim z niemal 30-letnim stażem, doktorem habilitowanym nauk matematycznych. Do portalu zadania.info zapisałem się głównie z powodu dużej liczby zadań, w szczególności maturalnych. Przeglądając zadania z próbnych matur organizowanych przez portal w zeszłym roku stwierdzam, że ich poziom jest znacznie wyższy od tego, który reprezentują zadania z CKE. Trudno więc spodziewać się na maturze zadań podobnych do niektórych z nich (np. zadanie 17 z tego arkusza
https://zadania.info/d1752/93461).
Z dużą satysfakcją przyjąłem więc bieżący zestaw (rozszerzenie). Stwierdzam, że jego poziom jest bardzo zbliżony do maturalnego.
Osobiście uważam, że zadania na dowodzenie są dla uczniów jednymi z trudniejszych. Nie uczy się bowiem w szkole, że coś w ogóle wymaga dowodu, czym jest założenie, a co naprawdę należy wykazać. Podążając tym tokiem myślenia, zadanie 10 uważam za najtrudniejsze.
Innym trudnym zagadnieniem jest równanie trygonometryczne (zad. 13). Takie równania wymagają niezłej znajomości wzorów trygonometrycznych i metod przekształcania wyrażeń trygonometrycznych. Nie wszystkie się pamięta, zaś zestaw wzorów maturalnych jest tu dość ubogi.
Zadanie 14 też można zaliczyć do nie najłatwiejszych. Co ciekawe, gdyby podać konkretne wymiary ostrosłupa ściętego, zadanie byłoby łatwe. Natomiast wszędzie tam, gdzie występują litery zamiast konkretnych liczb, zadanie staje się niemal nierozwiązywalne. Znów problem: co jest dane? Przecież nie ma tu niczego konkretnego. Tak więc mamy tu zjawisko podobne do dowodzenia. Niewiele tu zmieni podanie odpowiedzi w formie: wykaż, że objętość ostrosłupa ściętego wynosi...
Zadanie 16 wymaga przeszukania zasobów wiedzy (widać to po mnogości rozwiązań zaprezentowanych przez Redakcję).
Zadanie 17 jest obecnie standardem na pierwszym semestrze studiów technicznych. Nie znaczy to, że jego poziom jest zbyt wysoki. Sam zdawałem maturę w roku 1987 w klasie o profilu biologiczno-chemicznym. Większość zagadnień, które przerabiam ze studentami pierwszego roku Mechaniki i Budowy Maszyn potrafiłem rozwiązać rok przed maturą. Taki był kiedyś program szkolny.
Na koniec uwaga o zadaniu 11. Tu problemem będzie słowne sformułowanie: suma odwrotności pierwiastków równania. Dlaczego? Bo znów w szkole w większości uczy się schematów rozwiązywania zadań, a nie pokazuje się piękna matematycznego języka. W efekcie uczniowie nie potrafią nawet zapisać odpowiedzi do zadania czy też przedstawić słownie użytych w rozumowaniach argumentów.
Z zaciekawieniem oczekuję kolejnych zestawów życząc wszystkim maturzystom owocnych przygotowań. Matura już za dwa miesiące.