Logika!
: 29 sty 2013, 20:36
Nie ogarniam logiki ani trochę i mam trudność z pewnym zadaniem. Help!
Oto mój problem :
Jeżeli ze zdania Z1 logicznie wynika zdanie Z2, to prawdziwość tego zdania Z1 jest gwarancją prawdziwości zdania Z2: zatem uznając z całkowitą lub częściową pewnością zdanie Z1 wolno uznać z tym samym stopniem pewności zdanie Z2, czyli wywnioskować Z2 z Z1 w sposob subiektywnie pewny. Wnioskowanie, w ktorym wniosek wynika logicznie z przeslanki, nazywamy wnioskowaniem dedukcyjnym. Oto przykład takie wnioskowania: Jeżeli jan popełnił czyn przestępczy, to o ile czyn ten został ujawniony, to Jan był karany sądownie; lecz Jan nie był karany sądownie; a zatem Jan nie popełnił czynu przestępczego lub czyn ten nie został ujawniony.
O dedukcyjnym charakterze tego wnioskowania przekonujemy się, ustalając (metodą matrycową, aksjomatyczną lub założeniową), że schemat: {[p-->(q-->r)]^~r}-->(~pv~q)
jest tautologią.
ZBADAJ, KTÓRE Z PONIZEJ PODANYCH WNIOSKOWAŃ SĄ DEDUKCYJNE.
a) Jezeli Jan uczy się pilnie, to otrzymuje dobre stopnie a jeśli nie otrzymuje dobrych stopni, to traci humor; lecz Jan nie traci humoru; zatem Jan uczy się pilnie.
b) Jeżeli Jan jest zdolniejszy od Piotra, a Piotr ma lepsze wyniki w nauce, to Jan mógłby uczyć się pilniej; lecz Jan nie mógłby uczyć się pilniej, a Piotr ma lepsze wyniki w nauce; zatem Jan nie jest zdolniejszy od Piotra.
c) Jeśli Jan nie lubi logiki, to twierdzi, że ma zainteresowania humanistyczne i uważa, że znajomość logiki jest humanistom niepotrzebna; zatem jeśli Jan twierdzi, że ma zainteresowania humanistyczne, to uważa, że znajomość logiki jest humanistom niepotrzebna.
d)Jeśli nauka logiki przychodzi Janowi zbyt łatwo lub sprawia zbyt wiele trudności, to Jan uważa logikę za nieciekawą; zatem, jeśli nauka logiki przychodzi zbyt łatwo to Jan uważa logikę za nieciekawą.
Oto mój problem :
Jeżeli ze zdania Z1 logicznie wynika zdanie Z2, to prawdziwość tego zdania Z1 jest gwarancją prawdziwości zdania Z2: zatem uznając z całkowitą lub częściową pewnością zdanie Z1 wolno uznać z tym samym stopniem pewności zdanie Z2, czyli wywnioskować Z2 z Z1 w sposob subiektywnie pewny. Wnioskowanie, w ktorym wniosek wynika logicznie z przeslanki, nazywamy wnioskowaniem dedukcyjnym. Oto przykład takie wnioskowania: Jeżeli jan popełnił czyn przestępczy, to o ile czyn ten został ujawniony, to Jan był karany sądownie; lecz Jan nie był karany sądownie; a zatem Jan nie popełnił czynu przestępczego lub czyn ten nie został ujawniony.
O dedukcyjnym charakterze tego wnioskowania przekonujemy się, ustalając (metodą matrycową, aksjomatyczną lub założeniową), że schemat: {[p-->(q-->r)]^~r}-->(~pv~q)
jest tautologią.
ZBADAJ, KTÓRE Z PONIZEJ PODANYCH WNIOSKOWAŃ SĄ DEDUKCYJNE.
a) Jezeli Jan uczy się pilnie, to otrzymuje dobre stopnie a jeśli nie otrzymuje dobrych stopni, to traci humor; lecz Jan nie traci humoru; zatem Jan uczy się pilnie.
b) Jeżeli Jan jest zdolniejszy od Piotra, a Piotr ma lepsze wyniki w nauce, to Jan mógłby uczyć się pilniej; lecz Jan nie mógłby uczyć się pilniej, a Piotr ma lepsze wyniki w nauce; zatem Jan nie jest zdolniejszy od Piotra.
c) Jeśli Jan nie lubi logiki, to twierdzi, że ma zainteresowania humanistyczne i uważa, że znajomość logiki jest humanistom niepotrzebna; zatem jeśli Jan twierdzi, że ma zainteresowania humanistyczne, to uważa, że znajomość logiki jest humanistom niepotrzebna.
d)Jeśli nauka logiki przychodzi Janowi zbyt łatwo lub sprawia zbyt wiele trudności, to Jan uważa logikę za nieciekawą; zatem, jeśli nauka logiki przychodzi zbyt łatwo to Jan uważa logikę za nieciekawą.