Strona 1 z 1

: 05 paź 2008, 16:44
autor: James
Witam,

w tekscie ksiazki "Trener" podaliscie informacje ze na maturze nie ma rownania okregu, przegladnałem wymagania egzaminacyjne i pisze tam ze rownanie okregu jest na maturze rozszerzonej, wiec jak jest w koncu?? ;)

Czy na maturze 2009 beda zadania z parametrem, jezeli tak to jakiego typu, bo w standardach jest napisane w wielu miejscach ze parametru nie bedzie na maturze w latach 2008/2009?

z gory dziekuje za odpowiedź

: 05 paź 2008, 21:48
autor: supergolonka
Ta książka jest tylko dla poziomu podstawowego i tam równań okręgu ma nie być.

Co do równań z parametrem, to rzeczywiście ze standardów można odnieść wrażenie, że takich ma nie być. Ale na maturze takie było (tylko było wyznaczyć ilość rozwiązań, a nie rozwiąż).

: 06 paź 2008, 20:32
autor: James
aha, dziekuje za informacje


Czyli wracajac jeszcze do tych parametrow, zadania typu "Dla jakiej wartosci parametru m rownanie ..... nie ma rozwiazan lub ma dwa rozwiazania, lub iloczyn pierwiastkow tego rownania jest wiekszy od 5 itd. napewno nie pojawia sie na maturze... ???


Moze za to pojawic sie wykres funkcji = m i trzeba dorysowac poziome kreski i napisac o ilosci rozwiazan w danym przedziale....

Czy sa jakies jeszcze inne kombinacje zadan z parametrem, ktore moga byc na maturze 2009??

Pozdrawiam

: 09 paź 2008, 19:40
autor: kumaj
Oczywiście, że takie zadania mogą być. Spodziewam się ich jednak w zakresie rozszerzonym. Na przykład: w programie rozszerzonym są wzory Viete'a. Ten temat jak najbardziej pasuje do zależności parametrycznych.
A wogóle coś Ty się chłopie tak tych parametrów uczepił? Przecież to taka sama liczba jak każda inna! Tyle tyko, że nie znasz jej konkretnej wartości? Co Ci parametr przeszkadza?! Kumaj

: 09 paź 2008, 20:56
autor: escher
Parametr, to jednak pojęcie sprawiające sporo kłopotów. W jednym z popularnych podręczników była kiedyś taka definicja:

"parametr to taka stała, która się zmienia" :-)

Jest pewna trudność w zastąpieniu myślenia o konkretnych liczbach myśleniem o symbolach/literkach. Zasadniczy przeskok w tej dziedzinie dzije się gdzieś na początku gimnazjum, ale jak kogoś na tym etapie uczą stosowania równań na zasadzie jakichś magicznych przekształceń, to potem może mieć problemy z parametrami.
escher

: 09 paź 2008, 21:06
autor: James
okej, dzieki za informacje...

parametry nie sprawiaja mi jakis ogromnych problemow, ale uwazam ze wiekszosc rownan z nimi jest trudniejsza od zwyklych :), a jakby ich nie bylo na maturze, to po co sie do nich przygotowywac...

: 12 paź 2008, 16:18
autor: kumaj
Słowo daję, że nie! To jest psychiczna blokada. Trzeba przestać się ich bać. Chodzi o to, żeby wiedzieć dlaczego tak rozwiązuje się zadanie, a nie jak rozwiązuje się zadanie. Teraz jest taka tendencja, że trzeba rozumieć. Dlatego na maturze dają wzory, żeby nie uczyć się ich na pamięć ale wiedzieć jak je zastosować. Czyli od podszewki! Powodzenia. To nie jest głupie. KuMaj