Strona 1 z 1

kombinatoryka

: 08 gru 2010, 20:56
autor: gosia979
w ilu sposobach moze usiąść 20osobowa klasa w 10 lawkach dwuosobowych

: 08 gru 2010, 23:33
autor: ewelawwy
mamy 20 ławek dwuosobowych czyli 20 rozróżnialnych miejsc, w których usadzamy 20 różnych osób
jest to permutacja 20elementowa czyli
20!

: 09 gru 2010, 00:11
autor: gpl1260
ewelawwy pisze:mamy 20 ławek dwuosobowych czyli 20 rozróżnialnych miejsc (...)
To powinno być wyjaśnione w treści zadania. Rozróżnialne są ławki (to nie to samo siedzieć obok biurka nauczyciela czy na końcu sali:), ale co do miejsc w ławkach, to można to interpretować dwojako. Nie zawsze istotne jest czy A siedzi po lewej czy prawej stronie B. Tzn. należałoby wyjaśnić, czy jeśli dwie osoby siedzące w jednej ławce zamienią się miejscami, to będzie inny sposób usadzenia klasy czy nie.

: 09 gru 2010, 09:04
autor: Galen
Z pozycji ucznia rozumuję tak:
pierwszy uczeń ma do wyboru jedno z 20 miejsc,
drugi-------jedno z 19,
trzeci-----jedno z 18,
itd.
czyli jest tu \(20 \cdot 19 \cdot 18 \cdot ,... \cdot 3 \cdot 2 \cdot 1=20!\)
możliwości zajmowania miejsc z uwzględnieniem lewej,bądź prawej strony,odległości od okna,czy biurka...

: 09 gru 2010, 12:37
autor: ewelawwy
jakby miało nie mieć znaczenia czy uczeń siedzi po prawej czy po lewej to wtedy to powinno być to zaznaczone, a tak to ewidentnie jest to różnica (np. w przypadku gdy w ławce będzie siedziało dziecko leworęczne i praworęczne- lepiej żeby leworęczny siedział z lewej a praworęczny z prawej - nie będą się wtedy zderzać piszącymi rękoma i robić kleksów ;))

: 11 gru 2010, 11:10
autor: gosia979
znaczy nie ma podanego nic takiego w zadaniu tylko ze jest 20 uczniów i trzeba je usadziw w 10 lawkach 2 osobowych nie istotne to jest czy z prawej czy z lewej tylko na ile sposobow moga usiasc

: 11 gru 2010, 15:51
autor: gpl1260
gosia979 pisze:znaczy nie ma podanego nic takiego w zadaniu tylko ze jest 20 uczniów i trzeba je usadziw w 10 lawkach 2 osobowych nie istotne to jest czy z prawej czy z lewej tylko na ile sposobow moga usiasc
Jeśli "nie ma podanego nic takiego w zadaniu", to może być różnie.
Jeśli "nie istotne to jest czy z prawej czy z lewej" to odpowiedź 20! należałoby podzielić przez 2^{10}.