środek symetrii wykresu
Otrzymałeś(aś) rozwiązanie do zamieszczonego zadania? - podziękuj autorowi rozwiązania! Kliknij
-
- Czasem tu bywam
- Posty: 83
- Rejestracja: 26 sty 2009, 10:15
-
- Expert
- Posty: 5246
- Rejestracja: 16 lut 2009, 23:02
- Podziękowania: 3 razy
- Otrzymane podziękowania: 1967 razy
- Płeć:
Punkt P(a;b) jest środkiem symetrii wtedy i tylko wtedy, gdy wektor PXprim= wektorowi XP , gdzie X(x,y) to dowolny punkt płaszczyzny i Xprim(xprim,yprim) to obraz punktu X w symetri środkowej względem punktu P.
Łatwo wyprowdzić wzory określajce przeksztłcenie: xprim=2a-x i yprim=2b-y
Korzystając z powyższych wzorów można wyliczyć, że wzór funkcji, której wykres jest symetryczny do wykresu funkcji y=f(x) , jest nstępujący:
y=2b-f(2a-x)
Wystarczy teraz sprawdzić dla jakich a i b zachodzi równość f(x) = 2b-f(2a-x).
Korzystjąc z równości wielominów otrzymujemy, że a=-1 i b=-4
Łatwo wyprowdzić wzory określajce przeksztłcenie: xprim=2a-x i yprim=2b-y
Korzystając z powyższych wzorów można wyliczyć, że wzór funkcji, której wykres jest symetryczny do wykresu funkcji y=f(x) , jest nstępujący:
y=2b-f(2a-x)
Wystarczy teraz sprawdzić dla jakich a i b zachodzi równość f(x) = 2b-f(2a-x).
Korzystjąc z równości wielominów otrzymujemy, że a=-1 i b=-4
- anka
- Expert
- Posty: 6587
- Rejestracja: 29 sty 2009, 23:25
- Podziękowania: 30 razy
- Otrzymane podziękowania: 1117 razy
- Płeć:
\(f(x)=x^3 +3x^2 +3x -3=(x+1) ^{3}-4\) jest wykresem funkcji \(g(x)=x ^{3}\) przesuniętym o wektor [-1,-4].
Funkcja g(x) jest nieparzysta i jej wykres ma środek symetrii w (0, 0).
Translacja zachowuje odległość punktów, więc i f(x) ma środek symetrii.
Współrzędne środka symetrii to (-1,-4)
Funkcja g(x) jest nieparzysta i jej wykres ma środek symetrii w (0, 0).
Translacja zachowuje odległość punktów, więc i f(x) ma środek symetrii.
Współrzędne środka symetrii to (-1,-4)
Znasz odpowiedź do zadania, to ją podaj. Łatwiej będzie sprawdzić czy w rozwiązaniu zadania nie ma błędu.
-
- Czasem tu bywam
- Posty: 83
- Rejestracja: 26 sty 2009, 10:15
środek symetrii
Dzięki Jolu ,dzięki Anko . Oba rozwiązania są ładne. W uwagach do rozwiązań zadań typu "uzasadnij"," wykaż" przeczytałam:
(cytuję)" uczeń powinien wyraźnie wyszczególnić założenie i tezę ". W "kluczach " nie jest to respektowane. Co otym myślicie?
(cytuję)" uczeń powinien wyraźnie wyszczególnić założenie i tezę ". W "kluczach " nie jest to respektowane. Co otym myślicie?
- anka
- Expert
- Posty: 6587
- Rejestracja: 29 sty 2009, 23:25
- Podziękowania: 30 razy
- Otrzymane podziękowania: 1117 razy
- Płeć:
W zadaniach na indukcję - zgoda, ale nie w zadaniach tego typu jak tutaj zostało podane.
Jeżeli wymaga się od uczniów poprawnych zapisów, to i zadania powinny być jasno formułowane.
Poza tym wtedy zapis zadania podobnego do podanego wyżej powinien brzmieć: "Wykaż, że jeżeli funkcja jest postaci (jakiejś tam), to jej wykres ma środek symetrii", ale to, przynajmniej jak dla mnie byłoby już twierdzenie, a nie zadanie do rozwiązania.
Jeżeli chodzi o rozwiązywanie zadań, to uważam, że uczniowie powinni w punktach wyszczególniać co w danej chwili obliczają i z jakich twierdzeń korzystają. Z zapis jakiś działań bez poleceń trudno się połapać co było liczone i skąd się te wypiciny wzięły.
Jeżeli wymaga się od uczniów poprawnych zapisów, to i zadania powinny być jasno formułowane.
Poza tym wtedy zapis zadania podobnego do podanego wyżej powinien brzmieć: "Wykaż, że jeżeli funkcja jest postaci (jakiejś tam), to jej wykres ma środek symetrii", ale to, przynajmniej jak dla mnie byłoby już twierdzenie, a nie zadanie do rozwiązania.
Jeżeli chodzi o rozwiązywanie zadań, to uważam, że uczniowie powinni w punktach wyszczególniać co w danej chwili obliczają i z jakich twierdzeń korzystają. Z zapis jakiś działań bez poleceń trudno się połapać co było liczone i skąd się te wypiciny wzięły.
Znasz odpowiedź do zadania, to ją podaj. Łatwiej będzie sprawdzić czy w rozwiązaniu zadania nie ma błędu.