środek symetrii wykresu

Otrzymałeś(aś) rozwiązanie do zamieszczonego zadania? - podziękuj autorowi rozwiązania! Kliknij
belferkaijuz
Czasem tu bywam
Czasem tu bywam
Posty: 83
Rejestracja: 26 sty 2009, 10:15

środek symetrii wykresu

Post autor: belferkaijuz »

Wykaż,że wykres funkcji f(x)=x^3 +3*x^2 +3*x -3 ma środek symetrii :lol:
jola
Expert
Expert
Posty: 5246
Rejestracja: 16 lut 2009, 23:02
Podziękowania: 3 razy
Otrzymane podziękowania: 1967 razy
Płeć:

Post autor: jola »

Punkt P(a;b) jest środkiem symetrii wtedy i tylko wtedy, gdy wektor PXprim= wektorowi XP , gdzie X(x,y) to dowolny punkt płaszczyzny i Xprim(xprim,yprim) to obraz punktu X w symetri środkowej względem punktu P.
Łatwo wyprowdzić wzory określajce przeksztłcenie: xprim=2a-x i yprim=2b-y
Korzystając z powyższych wzorów można wyliczyć, że wzór funkcji, której wykres jest symetryczny do wykresu funkcji y=f(x) , jest nstępujący:
y=2b-f(2a-x)
Wystarczy teraz sprawdzić dla jakich a i b zachodzi równość f(x) = 2b-f(2a-x).
Korzystjąc z równości wielominów otrzymujemy, że a=-1 i b=-4
Awatar użytkownika
anka
Expert
Expert
Posty: 6587
Rejestracja: 29 sty 2009, 23:25
Podziękowania: 30 razy
Otrzymane podziękowania: 1117 razy
Płeć:

Post autor: anka »

\(f(x)=x^3 +3x^2 +3x -3=(x+1) ^{3}-4\) jest wykresem funkcji \(g(x)=x ^{3}\) przesuniętym o wektor [-1,-4].
Funkcja g(x) jest nieparzysta i jej wykres ma środek symetrii w (0, 0).
Translacja zachowuje odległość punktów, więc i f(x) ma środek symetrii.
Współrzędne środka symetrii to (-1,-4)
Znasz odpowiedź do zadania, to ją podaj. Łatwiej będzie sprawdzić czy w rozwiązaniu zadania nie ma błędu.
belferkaijuz
Czasem tu bywam
Czasem tu bywam
Posty: 83
Rejestracja: 26 sty 2009, 10:15

środek symetrii

Post autor: belferkaijuz »

Dzięki Jolu ,dzięki Anko . Oba rozwiązania są ładne. W uwagach do rozwiązań zadań typu "uzasadnij"," wykaż" przeczytałam:
(cytuję)" uczeń powinien wyraźnie wyszczególnić założenie i tezę ". W "kluczach " nie jest to respektowane. Co otym myślicie? :roll:
Awatar użytkownika
anka
Expert
Expert
Posty: 6587
Rejestracja: 29 sty 2009, 23:25
Podziękowania: 30 razy
Otrzymane podziękowania: 1117 razy
Płeć:

Post autor: anka »

Dobrze, że maturę mam już za sobą :D
Znasz odpowiedź do zadania, to ją podaj. Łatwiej będzie sprawdzić czy w rozwiązaniu zadania nie ma błędu.
jola
Expert
Expert
Posty: 5246
Rejestracja: 16 lut 2009, 23:02
Podziękowania: 3 razy
Otrzymane podziękowania: 1967 razy
Płeć:

Post autor: jola »

Uważam, że powinno się uczyć uczniów poprawnego zapisu. Zatem w rozwiązaniu zadań na dowodzenie powinny być wyszczególnione teza i założenie.
Awatar użytkownika
anka
Expert
Expert
Posty: 6587
Rejestracja: 29 sty 2009, 23:25
Podziękowania: 30 razy
Otrzymane podziękowania: 1117 razy
Płeć:

Post autor: anka »

W zadaniach na indukcję - zgoda, ale nie w zadaniach tego typu jak tutaj zostało podane.
Jeżeli wymaga się od uczniów poprawnych zapisów, to i zadania powinny być jasno formułowane.
Poza tym wtedy zapis zadania podobnego do podanego wyżej powinien brzmieć: "Wykaż, że jeżeli funkcja jest postaci (jakiejś tam), to jej wykres ma środek symetrii", ale to, przynajmniej jak dla mnie byłoby już twierdzenie, a nie zadanie do rozwiązania.

Jeżeli chodzi o rozwiązywanie zadań, to uważam, że uczniowie powinni w punktach wyszczególniać co w danej chwili obliczają i z jakich twierdzeń korzystają. Z zapis jakiś działań bez poleceń trudno się połapać co było liczone i skąd się te wypiciny wzięły.
Znasz odpowiedź do zadania, to ją podaj. Łatwiej będzie sprawdzić czy w rozwiązaniu zadania nie ma błędu.
ODPOWIEDZ