Bilety

Otrzymałeś(aś) rozwiązanie do zamieszczonego zadania? - podziękuj autorowi rozwiązania! Kliknij
Awatar użytkownika
Jerry
Expert
Expert
Posty: 3537
Rejestracja: 18 maja 2009, 09:23
Podziękowania: 51 razy
Otrzymane podziękowania: 1941 razy

Bilety

Post autor: Jerry »

W grupie 15 dziewcząt i 12 chłopców rozlosowano 5 biletów do teatru, w tym dwa w loży. Jakie jest prawdopodobieństwo, że bilety w loży otrzymają dziewczęta?
Doświadczenie polega na rozdaniu dwóch biletów "lepszych" i trzech "gorszych".
\[|\Omega|={27\choose2}\cdot{25\choose3}=\ldots\\
|A|={15\choose2}\cdot\left({13\choose3}+{13\choose2}\cdot{12\choose1}+{13\choose1}\cdot{12\choose2}+{12\choose3}\right)=\ldots\]
bo dwie dziewczyny dostały "lepsze" bilety i zachodzą przypadki:
  • wszystkie bilety dostały dziewczęta,
  • 4 dziewczyny dostały bilety,
  • 3 dziewczyny dostały bilety,
  • 2 dziewczyny dostały bilety.
Zakładając jednakowe prawdopodobieństwa zdarzeń elementarnych, z definicji Lapalace'a
\[p(A)=\frac{|A|}{|\Omega|}=\ldots\]
Pozdrawiam
janusz55
Fachowiec
Fachowiec
Posty: 1604
Rejestracja: 01 sty 2021, 09:38
Podziękowania: 2 razy
Otrzymane podziękowania: 421 razy

Re: Bilety

Post autor: janusz55 »

Mamy grupę szkolną złożoną z \( 15 \) dziewcząt i \( 12 \) chłopców. Losowo rozdajemy tej grupie \( 2 \) bilety w loży ("lepsze") i \( 3 \) bilety nie do loży zwykłe ("gorsze").

Żeby określić prawdopodobieństwo, że bilety do loży otrzymają dziewczęta - musimy rozpatrzyć sposób losowania tych biletów.

Tworzymy losy uczniów numerując każdego \( 1,2,...,27 \) na których zaznaczone są numerami np.losy \(1,2 \) biletami "lepszymi" , losy \( 3,4,5 \) -bilety "gorszymi".

Każdy uczeń wyciąga bez zwracania jeden los.

Zakładając, że wszystkie możliwe wybory losów przez uczniów są jednakowo możliwe -modelem takiego doświadczenia losowego może być para \( (\Omega, P)\)

gdzie:

\( \Omega = \{\omega :\omega = f: \{1,2,3,4,5\} \rightarrow \{1,2, ... ,27\}, \ \ f(i) < f(j), \ \ i < j\}.\)

\( P(\omega) = \frac{1}{|\Omega|} = \frac{1}{{27\choose 5}}.\)

Niech \( A \) oznacza zdarzenie " bilety do loży otrzymają dziewczęta"

Mamy rozkład hipergeometryczny prawdopodobieństwa

\( P(A) = \frac{{15\choose 2}\cdot {12\choose 3}}{{27\choose 5}}= \frac{\frac{15\cdot 14}{1\cdot 2}\cdot \frac{12\cdot 11 \cdot 10}{1\cdot 2\cdot 3}}{\frac{27\cdot 26\cdot 25\cdot 24\cdot 23}{1\cdot 2 \cdot 3 \cdot 4 \cdot 5}} = \frac{15\cdot 7 \cdot 2 \cdot 11\cdot 2}{27\cdot 26\cdot 23} = \frac{4620}{16146} = \frac{2310}{8073} \approx 0,3.\)

Program R

Kod: Zaznacz cały

> PA = (choose(15,2)*choose(12,3))/(choose(27,5))
> PA
[1] 0.286139

Kod: Zaznacz cały

 4620/16146
[1] 0.286139
> 2310/8073
[1] 0.286139
W wyniku realizacji doświdczenia losowego, dziewczęta mają około \( 30 \% \) szansy otrzymania biletów do loży.
Awatar użytkownika
Jerry
Expert
Expert
Posty: 3537
Rejestracja: 18 maja 2009, 09:23
Podziękowania: 51 razy
Otrzymane podziękowania: 1941 razy

Re: Bilety

Post autor: Jerry »

Moja odpowiedź:
\[p(A)={35\over117}\]
jest różna od powyższej.

Pozdrawiam
janusz55
Fachowiec
Fachowiec
Posty: 1604
Rejestracja: 01 sty 2021, 09:38
Podziękowania: 2 razy
Otrzymane podziękowania: 421 razy

Re: Bilety

Post autor: janusz55 »

Przyjąłeś inne doświadczenie losowe. Zakładając, że bilety "gorsze" mogły wylosować dziewczęta.
Awatar użytkownika
Jerry
Expert
Expert
Posty: 3537
Rejestracja: 18 maja 2009, 09:23
Podziękowania: 51 razy
Otrzymane podziękowania: 1941 razy

Re: Bilety

Post autor: Jerry »

A nie mogły?

Pozdrawiam
janusz55
Fachowiec
Fachowiec
Posty: 1604
Rejestracja: 01 sty 2021, 09:38
Podziękowania: 2 razy
Otrzymane podziękowania: 421 razy

Re: Bilety

Post autor: janusz55 »

Mogły.
Dochodzimy do wniosku, że zadanie z rachunku prawdopodobieństwa może mieć różne rozwiązania w zależności od przyjętego doświadczenia losowego.
Dlatego, rozwiązując zadanie musimy najpierw opisać na czym polega doświadczenie losowe wynikające z treści zadania.
ODPOWIEDZ