Strona 2 z 3

Re:

: 01 kwie 2012, 17:33
autor: kamil13151
rlk120 : tw. o trzech prostych prostopadłych.

: 01 kwie 2012, 17:37
autor: rlk120
pwc - w sumie masz rację.
kamil13151 - dziękuję.

: 01 kwie 2012, 17:49
autor: supergolonka
pwc pisze:w zadaniu 5 mam inny sposób. mozna sobie oznaczać kąty i skorzystac z tw sinusów wtedy wyjdzie że oba są równe
Dodałem jako trzeci sposób. Dzięki.

: 01 kwie 2012, 17:55
autor: supergolonka
rlk120 pisze:Do tego prawdopodobieństwa to dowaliliście strasznie trudne rozumowanie :) Wystarczyło wypisać trójki liczb i na ile sposobów można je ustawić.
W jaki sposób wypisujesz te trójki?

Re:

: 01 kwie 2012, 17:59
autor: supergolonka
rlk120 pisze: Skąd wiadomo, że prosta AB jest prostopadła do płaszczyzny? Jest na to jakieś twierdzenie czy coś? BO mi się wydaje, że tylko powiedzmy wysokośc ADS jest prostopadła do podstawy.
Płaszczyzny ABCD i ADS są prostopadłe z założenia. Prosta AB jest zawarta w ABCD i jest prostopadła do krawędzi wspólnej tych dwóch płaszczyzn (AD). Jest więc prostopadła do ADS.

Re:

: 01 kwie 2012, 20:03
autor: mmk
supergolonka pisze:
rlk120 pisze:Do tego prawdopodobieństwa to dowaliliście strasznie trudne rozumowanie :) Wystarczyło wypisać trójki liczb i na ile sposobów można je ustawić.
W jaki sposób wypisujesz te trójki?
Ja również zrobiłem w ten sposób:
Wypisałem 'dobre trójki':
(5,1,2)
(5,1,3)
(5,4,2)
(5,4,3)
(5,6,3)
(5,6,2)
Powyższe możemy dowolnie spermutować na 6 sposobów no i jeszcze mamy (5,5,5)
czyli razem 37.

: 01 kwie 2012, 20:10
autor: supergolonka
A skąd wiesz, że to są wszystkie możliwości? Do tego potrzebne jest uzasadnienie (np. wypisanie wszystkich z sumami, ale trochę tego jest).

Re: V próbna matura 2012 z zadania.info

: 01 kwie 2012, 20:20
autor: robiearkusze
Pytanie do pierwszego zadania:
Zapisałem sobie, że ax-1 / a - x > 0, przemnożyłem obustronnie przez (a-x)^2 i otrzymałem iloczyn, który wymnożyłem i uporządkowałem. Otrzymałem nierówność ax^2 - (a^2+1)x + a < 0, zatem delta > 0 i delta = (a^2-1)^2. No i tu pojawia się problem bo (a^2-1)^2 gdy a!=1 ^ a!=-1, więc w rozwiązaniu uwzględniany jest też przedział (-1;1). Dlaczego tak wyszło?

Re: Re:

: 01 kwie 2012, 20:23
autor: rlk120
mmk pisze:
supergolonka pisze:
rlk120 pisze:Do tego prawdopodobieństwa to dowaliliście strasznie trudne rozumowanie :) Wystarczyło wypisać trójki liczb i na ile sposobów można je ustawić.
W jaki sposób wypisujesz te trójki?
Ja również zrobiłem w ten sposób:
Wypisałem 'dobre trójki':
(5,1,2)
(5,1,3)
(5,4,2)
(5,4,3)
(5,6,3)
(5,6,2)
Powyższe możemy dowolnie spermutować na 6 sposobów no i jeszcze mamy (5,5,5)
czyli razem 37.
No ja też tak zrobiłem. Te trójki są dobre, bo jakbyśmy ich nie ustawili to zawsze suma będzie podzielna przez 5. No jeżeli na maturze coś takiego nie przejdzie, no to ostatecznie można by wypisać, no ale myślę, że to dobrze przecież.

Piszemy np (5,1,2) - ustawiamy na 3! sposobów. i tak każdą trójkę.

: 01 kwie 2012, 20:23
autor: mmk
supergolonka pisze:A skąd wiesz, że to są wszystkie możliwości? Do tego potrzebne jest uzasadnienie (np. wypisanie wszystkich z sumami, ale trochę tego jest).

No na początku podniosłem liczby 1-6 do kwadratu i zobaczyłem o co pyka z resztami, a dalej w ten sposób powyżej.

Re: Re:

: 01 kwie 2012, 20:38
autor: supergolonka
rlk120 pisze:No ja też tak zrobiłem. Te trójki są dobre, bo jakbyśmy ich nie ustawili to zawsze suma będzie podzielna przez 5. No jeżeli na maturze coś takiego nie przejdzie, no to ostatecznie można by wypisać, no ale myślę, że to dobrze przecież.
To, że te trójki są dobre to jest jasne. Pytanie dlaczego inne są złe? Może jakąś pominąłeś? To jest właśnie najtrudniejsza część tego zadania. Wypisywanie wszystkiego też trzeba zrobić z gracją, bo chyba nie chcesz wypisywać 6^3=216 możliwości.

Re:

: 01 kwie 2012, 20:39
autor: supergolonka
mmk pisze: No na początku podniosłem liczby 1-6 do kwadratu i zobaczyłem o co pyka z resztami...
I to jest najważniejsze część tego zadania - w zależności od tego jak ta część byłaby opisana zależy ocena tego rozwiązania.

Re: V próbna matura 2012 z zadania.info

: 01 kwie 2012, 20:40
autor: supergolonka
nakurwiamarkusze pisze:Pytanie do pierwszego zadania:
Zapisałem sobie, że ax-1 / a - x > 0
A co ta nierówność ma wspólnego z treścią zadania?

: 01 kwie 2012, 20:43
autor: robiearkusze
f(x) = (ax-1)/(a-x)
f(x) > 0 zatem (ax-1)/(a-x) > 0, ale to oznacza tyle, że funkcja przyjmuje wartości dodatnie, a nie, że jest rosnąca. Mój błąd.

Re: V próbna matura 2012 z zadania.info

: 02 kwie 2012, 01:31
autor: OBIBOK
W zadaniu 4 można wyłączyć przed nawias (n-2)! z lewej i podzielić obie strony właśnie przez (n-2)!, dzięki czemu pozbywamy się silni i pozostaje nam równanie, gdzie wszystko się redukuje i wychodzi 0=0.