Jedno pytanko do wymagań matury rozszerzonej

O wszystkim, co jest związane z maturą, linki do zadań, komentarze i inne przemyślenia.
Otrzymałeś(aś) rozwiązanie do zamieszczonego zadania? - podziękuj autorowi rozwiązania! Kliknij
myther
Rozkręcam się
Rozkręcam się
Posty: 55
Rejestracja: 21 mar 2011, 23:32
Podziękowania: 18 razy
Płeć:

Jedno pytanko do wymagań matury rozszerzonej

Post autor: myther »

Witam :-)

Czy na maturze rozszerzonej z matmy trzeba umieć liczyć pęki prostych? W wymaganiach tego nie widzę, ale może wlicza się to do jakiegoś z punktów wymogów?
radagast
Guru
Guru
Posty: 17549
Rejestracja: 09 lis 2010, 07:38
Lokalizacja: Warszawa
Podziękowania: 41 razy
Otrzymane podziękowania: 7435 razy
Płeć:

Post autor: radagast »

co to znaczy :"liczyć pęki prostych" ?
kajan
Czasem tu bywam
Czasem tu bywam
Posty: 83
Rejestracja: 20 mar 2010, 11:09
Podziękowania: 36 razy
Otrzymane podziękowania: 4 razy
Płeć:

Post autor: kajan »

Pęk prostych,to zbiór prostych przechodzących przez jeden punkt.
Jeśli punkt P=(a,b),to proste w tym pęku mają równania:
\(y-b=m(x-a)\)
Dostajesz różne proste ,zależnie od współczynnika kierunkowego m.
Tego,o ile pamiętam,nie ma na maturze.
Galen
Guru
Guru
Posty: 18457
Rejestracja: 17 sie 2008, 15:23
Podziękowania: 4 razy
Otrzymane podziękowania: 9161 razy

Post autor: Galen »

W tym pęku jest jeszcze prosta o równaniu \(x=a\).
Równanie to nie ma postaci kierunkowej.
Wszystko jest trudne,nim stanie się proste.
radagast
Guru
Guru
Posty: 17549
Rejestracja: 09 lis 2010, 07:38
Lokalizacja: Warszawa
Podziękowania: 41 razy
Otrzymane podziękowania: 7435 razy
Płeć:

Post autor: radagast »

z całą pewnością maturzysta musi
1) umieć pisać równanie prostej przechodzącej przez zadany punkt (czyli wskazać reprezentanta pęku prostych o zadanym wierzcholku)
2) umieć stwierdzić czy prota o zadanym równaniu przechodzi przez dany punkt (czyli czy należy do pęku o zadanym wierzchołku)
3) przekształcać wyrażenia algebraiczne (czyli np przeksztalcic równanie kierunkowe prostej do postaci prostej przechodzącej przez punkt (y))
Nie jest to wiedza na wysokim poziomie. Właściwie , to nie wykracza nawet poza gimnazjum , a starałam się pokazać (powyżej) , ze jest równoznaczna z "liczeniem pęku prostych" (chyba, ze miales coś innego na myśli)
ODPOWIEDZ