rozwiąż nierówność

Otrzymałeś(aś) rozwiązanie do zamieszczonego zadania? - podziękuj autorowi rozwiązania! Kliknij
celia11
Fachowiec
Fachowiec
Posty: 1860
Rejestracja: 22 lut 2009, 15:26
Podziękowania: 341 razy
Otrzymane podziękowania: 5 razy

rozwiąż nierówność

Post autor: celia11 »

proszę o pomoc w zrozumieniu:

\(\sqrt{10+x} + \sqrt{10-x} <6\)

\(D:x \in <-10,10>\)

I teraz nie rozumiem, czy mam podnosić do kwadratu obie strony?
Czy powinnam przenieść jakieś wyrażenie na drugą stronę i dlaczego??

dziękuję
Awatar użytkownika
domino21
Expert
Expert
Posty: 3725
Rejestracja: 27 mar 2009, 16:56
Lokalizacja: Skierniewice
Podziękowania: 3 razy
Otrzymane podziękowania: 1298 razy
Płeć:
Kontakt:

Post autor: domino21 »

podnieść stronami do kwadratu możesz, gdy masz pewność, że obie strony są nieujemne, tutaj taka pewność jest, więc:

\(\sqrt{10+x}+\sqrt{10-x}<6
10+x+2\sqrt{(10+x)(10-x)}+10-x<36
20+2\sqrt{100-x^2}<36
10+\sqrt{100-x^}<18
\sqrt{100-x^2}<8\)

znów podniesiemy stronami do kwadratu, bo obie strony są nieujemne:

\(100-x^2<64
x^2-36>0
(x-6)(x+6)>0
x\in (-\infty;-6)\cup (6;+\infty)\)


co po konfrontacji z dziedziną daje ostateczny wynik \(x\in <-10;-6)\cup (6;10>\)
celia11
Fachowiec
Fachowiec
Posty: 1860
Rejestracja: 22 lut 2009, 15:26
Podziękowania: 341 razy
Otrzymane podziękowania: 5 razy

Post autor: celia11 »

a co będzie w takiej sytuacji?

\(\sqrt{3x+1} + \sqrt{x-4} < \sqrt{4x+5}\)

\(D:x \in <4+ \infty )\)


tak podnoszę do kwadraty czy coś przenosze na drugą stronę?
celia11
Fachowiec
Fachowiec
Posty: 1860
Rejestracja: 22 lut 2009, 15:26
Podziękowania: 341 razy
Otrzymane podziękowania: 5 razy

Post autor: celia11 »

tu wychodzi, że mamy również po prawj i lewej liczby dodatnie
Awatar użytkownika
domino21
Expert
Expert
Posty: 3725
Rejestracja: 27 mar 2009, 16:56
Lokalizacja: Skierniewice
Podziękowania: 3 razy
Otrzymane podziękowania: 1298 razy
Płeć:
Kontakt:

Post autor: domino21 »

tak, czyli podnosisz do kwadratu
gdyby było powiedzmy coś takiego:
\(\sqrt{3x+1}-\sqrt{x-4} < \sqrt{4x+5}\)
to wtedy należałoby \(\sqrt{x-4}\) przenieść na drugą stronę i dopiero podnieść do kwadratu
celia11
Fachowiec
Fachowiec
Posty: 1860
Rejestracja: 22 lut 2009, 15:26
Podziękowania: 341 razy
Otrzymane podziękowania: 5 razy

Post autor: celia11 »

ale dlaczego?
irena
Guru
Guru
Posty: 22300
Rejestracja: 10 paź 2009, 19:08
Otrzymane podziękowania: 9858 razy
Płeć:

Post autor: irena »

domino21 pisze: gdyby było powiedzmy coś takiego:
\(\sqrt{3x+1}-\sqrt{x-4} < \sqrt{4x+5}\)
to wtedy należałoby \(\sqrt{x-4}\) przenieść na drugą stronę i dopiero podnieść do kwadratu
Ale dziedzina tej nierówności to liczby większe lub równe 4. I tutaj też mamy po obu stronach liczby dodatnie w całej dziedzinie. I chyba nie trzeba przenosić?
irena
Guru
Guru
Posty: 22300
Rejestracja: 10 paź 2009, 19:08
Otrzymane podziękowania: 9858 razy
Płeć:

Post autor: irena »

Do Celii.
Nierówność \(a<b\) jest równoważna nierówności \(a^2<b^2\) wtedy, kiedy obie liczby: a i b są liczbami dodatnimi. Jeśli nie wiemy, jakiego znaku są liczby a i b, to nie możemy z nierówności \(a<b\) przejść do nierówności \(a^2<b^2\).
Na przykład:
\(-3<2\), ale \((-3)^2>2^2\)
celia11
Fachowiec
Fachowiec
Posty: 1860
Rejestracja: 22 lut 2009, 15:26
Podziękowania: 341 razy
Otrzymane podziękowania: 5 razy

Post autor: celia11 »

no właśnie, sprawdzałam dla 4 i mi pasowało, że z lewej i prawej są liczby dodatnie, już dostaję kręćka z tymi pierwiastkami.

Gdy mam nierównośc z pierwiastkami, to określam dziedzinę, sprawdzam czy z lewej i prawej strony są liczby dodatnie i następnie podnoszę do kwadratu a na koniec szukam części wspólnej dziedziny i rozwiazania tej nierównosci.

Jeśli chodzi o równania również z pierwiastkami to:
określam dziedzinę
podnoszę do kwadratu
jeśli pozbywam się pierwiastka, to, to co było pod pierwiastkiem jest w module? i obliczam w przedziałach?
Na koniec dodaję wyniki z przedziałaów i szukam części w spólnej z dziedziną?

czy dobrze rozumuję?


dziekuję bardzo:))))))
celia11
Fachowiec
Fachowiec
Posty: 1860
Rejestracja: 22 lut 2009, 15:26
Podziękowania: 341 razy
Otrzymane podziękowania: 5 razy

Post autor: celia11 »

irena pisze:Do Celii.
Nierówność \(a<b\) jest równoważna nierówności \(a^2<b^2\) wtedy, kiedy obie liczby: a i b są liczbami dodatnimi. Jeśli nie wiemy, jakiego znaku są liczby a i b, to nie możemy z nierówności \(a<b\) przejść do nierówności \(a^2<b^2\).
Na przykład:
\(-3<2\), ale \((-3)^2>2^2\)
jeśli nie możemy, to co wtedy robimy?
irena
Guru
Guru
Posty: 22300
Rejestracja: 10 paź 2009, 19:08
Otrzymane podziękowania: 9858 razy
Płeć:

Post autor: irena »

Jeśli podnosisz do kwadratu wyrażenie z pierwiastkiem to nie masz modułu, bo ustalając dziedzinę zastrzegasz sobie, że wyrażenie pod pierwiastkiem nie jest ujemne.
Przykład:
\(\sqrt{2x-5}>3\\x \ge 2,5\\2x-5>9\\2x>14\\x>7\)

Moduł wstawiasz przy przykładach:
\(\sqrt{(2x-5)^2}>3\\x \in R\\|2x-5|>3\\2x-5>3\ \vee \ 2x-5<-3\\x>4\ \vee \ x<1\)
irena
Guru
Guru
Posty: 22300
Rejestracja: 10 paź 2009, 19:08
Otrzymane podziękowania: 9858 razy
Płeć:

Post autor: irena »

celia11 pisze:
irena pisze:Do Celii.
Nierówność \(a<b\) jest równoważna nierówności \(a^2<b^2\) wtedy, kiedy obie liczby: a i b są liczbami dodatnimi. Jeśli nie wiemy, jakiego znaku są liczby a i b, to nie możemy z nierówności \(a<b\) przejść do nierówności \(a^2<b^2\).
Na przykład:
\(-3<2\), ale \((-3)^2>2^2\)
jeśli nie możemy, to co wtedy robimy?
Wtedy właśnie- na przykład przenosimy coś na drugą stronę. Albo- jeśli liczby po obu stronach nierówności są ujemne- mnożymy obie strony nierówności przez (-1).
celia11
Fachowiec
Fachowiec
Posty: 1860
Rejestracja: 22 lut 2009, 15:26
Podziękowania: 341 razy
Otrzymane podziękowania: 5 razy

Post autor: celia11 »

irena pisze:Jeśli podnosisz do kwadratu wyrażenie z pierwiastkiem to nie masz modułu, bo ustalając dziedzinę zastrzegasz sobie, że wyrażenie pod pierwiastkiem nie jest ujemne.
Przykład:
\(\sqrt{2x-5}>3\)

Moduł wstawiasz przy przykładach:
\(\sqrt{(2x-5)^2}>3\\x \in R\\|2x-5|>3\\2x-5>3\ \vee \ 2x-5<-3\\x>4\ \vee \ x<1\)

czyli,

jeśli mam równanie lub nierówność w których jest pierwiastek lub kilka pierwiastków, to jeśli jest taka postać \(\sqrt{2x-5}>3\) podnoszę do kwadratu, to juz modułu nie nakładam na to co było pod pierwiastkiem, ponieważ zastrzegłam juz w dziedzinie - że pod pierwiastkiem jest liczba większa lub równa zero.

jeśli mam taką nierówność lub równanie \(\sqrt{(2x-5)^2}>3\) to to co było pod pierwiastkiem po skróceniu z kwadratem musi byc pod modułem, więc obliczam w przedziałach. Ale czy dziedzinę wtedy określam czy nie?

dziękuję
irena
Guru
Guru
Posty: 22300
Rejestracja: 10 paź 2009, 19:08
Otrzymane podziękowania: 9858 razy
Płeć:

Post autor: irena »

Wartość wyrażenia \((2x-5)^2\) jest zawsze nieujemna, więc dziedziną tu będzie cały zbiór liczb rzeczywistych.
Dziedzinę określa się zawsze. Pomija sie najczęściej przykłady oczywiste, jak na przykład w przypadku równania liniowego lub równania czy nierówności wielomianowej. Jeśli nie piszemy dziedziny, to znaczy to, że dziedziną jest cały zbiór R.
Awatar użytkownika
domino21
Expert
Expert
Posty: 3725
Rejestracja: 27 mar 2009, 16:56
Lokalizacja: Skierniewice
Podziękowania: 3 razy
Otrzymane podziękowania: 1298 razy
Płeć:
Kontakt:

Post autor: domino21 »

irena pisze:
domino21 pisze: gdyby było powiedzmy coś takiego:
\(\sqrt{3x+1}-\sqrt{x-4} < \sqrt{4x+5}\)
to wtedy należałoby \(\sqrt{x-4}\) przenieść na drugą stronę i dopiero podnieść do kwadratu
Ale dziedzina tej nierówności to liczby większe lub równe 4. I tutaj też mamy po obu stronach liczby dodatnie w całej dziedzinie. I chyba nie trzeba przenosić?
irena, dobrze mówisz..
nie przemyślałem tego przykładu, ale fakt faktem obie strony muszą być dodatnie
ODPOWIEDZ