Matura 2010
Otrzymałeś(aś) rozwiązanie do zamieszczonego zadania? - podziękuj autorowi rozwiązania! Kliknij
Jestem ciekawy, jeżeli w analitycznej obliczyłem oba punkty, tzn. C i B to mogą mi coś obciąć? (wychodziły mi poprawne dwa punkt C, punktów B było zaś aż 4).
Za prawdopodobieństwo pewnie dostanę tylko 1 lub 2 pkt za omegę i może sposób rozwiązywania, bo źle mi się policzyło zdarzenia elementarne A i wyszło 1/6 :/. Liczę, że jeszcze 1 mogę stracić na ostrosłupie za błąd w obliczeniach, ale normalnie współczuję wszystkim egzaminatorom, bo każdy ma inny sposób rozwiązywania tego zadania
Za prawdopodobieństwo pewnie dostanę tylko 1 lub 2 pkt za omegę i może sposób rozwiązywania, bo źle mi się policzyło zdarzenia elementarne A i wyszło 1/6 :/. Liczę, że jeszcze 1 mogę stracić na ostrosłupie za błąd w obliczeniach, ale normalnie współczuję wszystkim egzaminatorom, bo każdy ma inny sposób rozwiązywania tego zadania
Jeżeli sposób jest inny zaproponowany przez CKE, a jest poprawny i również prowadzi do celu, to ta osoba powinna dostać wg mnie maksa. Mam nadzieję ze zrobią tak w wypadku mojego rozwiązania zadania siódmego (z punktem c). Wynik wyszedł mi poprawny lecz nie ukrywam że trochę naokoło poszedłem xDhaahh pisze:ale normalnie współczuję wszystkim egzaminatorom, bo każdy ma inny sposób rozwiązywania tego zadania
Oczywiście, że nie ważny jest sposób tylko poprawny wynik, ale jeżeli każdy ma inny wynik (tzn. taki sam, ale inaczej zapisany) na całą linijkę (przypominam, że wyniku nie trzeba upraszczać czy przedstawiać w najprostszej formie) to ja żałuje tych egzaminatorów oni będą musieli sprawdzać czy to jest poprawny wynik (czytaj. rozwiązywać jakieś kosmiczne tożsamości trygonometryczne).pntr pisze:Jeżeli sposób jest inny zaproponowany przez CKE, a jest poprawny i również prowadzi do celu, to ta osoba powinna dostać wg mnie maksa. Mam nadzieję ze zrobią tak w wypadku mojego rozwiązania zadania siódmego (z punktem c). Wynik wyszedł mi poprawny lecz nie ukrywam że trochę naokoło poszedłem xDhaahh pisze:ale normalnie współczuję wszystkim egzaminatorom, bo każdy ma inny sposób rozwiązywania tego zadania
jestes przekonany o tym ze wyniku nie trzeba upraszczac??:)haahh pisze:Oczywiście, że nie ważny jest sposób tylko poprawny wynik, ale jeżeli każdy ma inny wynik (tzn. taki sam, ale inaczej zapisany) na całą linijkę (przypominam, że wyniku nie trzeba upraszczać czy przedstawiać w najprostszej formie) to ja żałuje tych egzaminatorów oni będą musieli sprawdzać czy to jest poprawny wynik (czytaj. rozwiązywać jakieś kosmiczne tożsamości trygonometryczne).pntr pisze:Jeżeli sposób jest inny zaproponowany przez CKE, a jest poprawny i również prowadzi do celu, to ta osoba powinna dostać wg mnie maksa. Mam nadzieję ze zrobią tak w wypadku mojego rozwiązania zadania siódmego (z punktem c). Wynik wyszedł mi poprawny lecz nie ukrywam że trochę naokoło poszedłem xDhaahh pisze:ale normalnie współczuję wszystkim egzaminatorom, bo każdy ma inny sposób rozwiązywania tego zadania
Tak, w poleceniu nie było sformułowania "Wyznacz objętość tego ostrosłupa, wyraź ją w najprostszej postaci.", czy czegoś w tym stylu. Było gołe "Wyznacz objętość tego ostrosłupa", a jak przedstawiłeś tą objętość to nie ma różnicy, dlatego mój nauczyciel matematyki (będzie sprawdzać maturę) tak się wkurzył na CKElosie0 pisze:jestes przekonany o tym ze wyniku nie trzeba upraszczac??:)
Prosze pomóżcie, w zad 7 i 8 uzylam wzoru na pole trojkata ze współrzędnymi punktów ale ze stresu kompletnie zapomnialam napisac o wartosci bezwzglednej. Nie wiem jak moglam to zrobic ale w ogole pominelam ja w tym wzorze ;/. Wyniki ogolnie wyszly mi poprawne ale ile punktów moge na tym stracic? Jestem zalamana, taki głupi błąd..
W moim odczuciu matura była taka umiarkowana.. wyliczyłem wszystko - niestety no wpadł jeden błąd rachunkowy w ost i kilka, o które mam do was pytanie:
1) uwzględnienie dziedziny funkcji w zadaniu 3 (planimetria - trójkąt wpisany w kwadrat) - nie uwzględniłem tej dziedziny - i wydaje mi się że to dość poważny uszczerbek - co o tym sądzicie?
2) Opisanie przestrzeni zdarzeń elementarnych w zad 10 (nie napisałem co to A a wszędzie potem sie posługiwałem P(A)) - domyślam sie że za to odejmą pkt ale mam nadzieje że nie przekreśli to całego zadania?
3) Dziedzina w zadaniu ze stereometri - czy trzeba było uwzględnić dziedzinę na sinusy skoro wychodziły pod pierw?
1) uwzględnienie dziedziny funkcji w zadaniu 3 (planimetria - trójkąt wpisany w kwadrat) - nie uwzględniłem tej dziedziny - i wydaje mi się że to dość poważny uszczerbek - co o tym sądzicie?
2) Opisanie przestrzeni zdarzeń elementarnych w zad 10 (nie napisałem co to A a wszędzie potem sie posługiwałem P(A)) - domyślam sie że za to odejmą pkt ale mam nadzieje że nie przekreśli to całego zadania?
3) Dziedzina w zadaniu ze stereometri - czy trzeba było uwzględnić dziedzinę na sinusy skoro wychodziły pod pierw?
-
- Witam na forum
- Posty: 7
- Rejestracja: 19 paź 2009, 18:41
Bardzo prosiłbym o sprawdzenie sposobu mojego rozwiązania zadania 9
Wszystkie dane opisane sa na rysunku (jeden kąt powinien byc 90-z zamiast 90+z, przepraszam za pomyłkę) http://img227.imageshack.us/img227/856/matmal.jpg
A oto rozwiązanie:
\(a^{2}\) + \(\frac{1}{4}\) \(a^{2}\) = \(c^{2}\)
\(\frac{5}{4}\) \(a^{2}\) = \(c^{2}\)
\(\frac{\sqrt{5}}{2}\) a = c
\(\cos z\) = \(\frac{a}{2c}\)
\(\cos z\) = \(\frac{\sqrt{5}}{5}\)
Układamy twierdzenie cosinusów do trójkąta ABC:
\(d^{2}\) = \(a^{2}\) + \(b^{2}\) – 2ab \(\cos (180 - z)\)
\(d^{2}\) = \(a^{2}\) + \(b^{2}\) + 2ab \(\cos z\)
Teraz dla trójkąta GIF
\(p^{2}\) = \((c+b)^{2}\) + \(c^{2}\) – 2 (c+b) c \(\cos (180 - 2z)\)
\(p^{2}\) = \((c+b)^{2}\) + \(c^{2}\) + 2 (c+b) c \(\cos 2z\)
\(\cos 2z\) = 2 \(\cos ^{2} z\) – 1 = \(\frac{-3}{5}\)
Wstawiamy dane do twierdzenia cosinusów dla trójkąta GIF (bok c uzalezniony od a
Po uporządkowaniu :
\(p^{2}\) = \(a^{2}\) + \(b^{2}\) +2ab \(\frac{\sqrt{5}}{5}\)
Jak wiemy z wcześniejszych rozważań \(\cos z\) = \(\frac{\sqrt{5}}{5}\) i wstawiamy
\(p^{2}\) = \(a^{2}\) + \(b^{2}\) +2ab \(\cos z\)
Widać, że \(p^{2}\) = \(d^{2}\), p i d są bokami więc, gdy wyciągniemy pierwiastek to wychodzi warunek, który mieliśmy udowodnić, czyli p = d
Przepraszam, ze tak nieudolnie to wyszlo, pisałem to na szybko. Wiem, ze okropnie sobie skomplikowałem, ale chciałbym wiedziec, czy wszystko jest ok.
Wszystkie dane opisane sa na rysunku (jeden kąt powinien byc 90-z zamiast 90+z, przepraszam za pomyłkę) http://img227.imageshack.us/img227/856/matmal.jpg
A oto rozwiązanie:
\(a^{2}\) + \(\frac{1}{4}\) \(a^{2}\) = \(c^{2}\)
\(\frac{5}{4}\) \(a^{2}\) = \(c^{2}\)
\(\frac{\sqrt{5}}{2}\) a = c
\(\cos z\) = \(\frac{a}{2c}\)
\(\cos z\) = \(\frac{\sqrt{5}}{5}\)
Układamy twierdzenie cosinusów do trójkąta ABC:
\(d^{2}\) = \(a^{2}\) + \(b^{2}\) – 2ab \(\cos (180 - z)\)
\(d^{2}\) = \(a^{2}\) + \(b^{2}\) + 2ab \(\cos z\)
Teraz dla trójkąta GIF
\(p^{2}\) = \((c+b)^{2}\) + \(c^{2}\) – 2 (c+b) c \(\cos (180 - 2z)\)
\(p^{2}\) = \((c+b)^{2}\) + \(c^{2}\) + 2 (c+b) c \(\cos 2z\)
\(\cos 2z\) = 2 \(\cos ^{2} z\) – 1 = \(\frac{-3}{5}\)
Wstawiamy dane do twierdzenia cosinusów dla trójkąta GIF (bok c uzalezniony od a
Po uporządkowaniu :
\(p^{2}\) = \(a^{2}\) + \(b^{2}\) +2ab \(\frac{\sqrt{5}}{5}\)
Jak wiemy z wcześniejszych rozważań \(\cos z\) = \(\frac{\sqrt{5}}{5}\) i wstawiamy
\(p^{2}\) = \(a^{2}\) + \(b^{2}\) +2ab \(\cos z\)
Widać, że \(p^{2}\) = \(d^{2}\), p i d są bokami więc, gdy wyciągniemy pierwiastek to wychodzi warunek, który mieliśmy udowodnić, czyli p = d
Przepraszam, ze tak nieudolnie to wyszlo, pisałem to na szybko. Wiem, ze okropnie sobie skomplikowałem, ale chciałbym wiedziec, czy wszystko jest ok.
Ostatnio zmieniony 10 maja 2010, 21:08 przez MaStEr PiTeRr, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Witam na forum
- Posty: 7
- Rejestracja: 19 paź 2009, 18:41
-
- Witam na forum
- Posty: 7
- Rejestracja: 19 paź 2009, 18:41
-
- Witam na forum
- Posty: 7
- Rejestracja: 19 paź 2009, 18:41