a) grzybki marynuje się w zalewie octowej przygotowywanej z wody, octu spożywczego,
który jest 10% roztworem kwasu octowego, soli oraz przypraw. Stosując metodę krzyżową
oblicz ile wody oraz ile 10% roztworu octu użyć aby przygotować 2% zalewę octową w ilości
500 ml
b) chcesz przeprowadzić krystalizację siarczanu (VI) miedzi (II) aby wyhodować niebieskie
kryształy tej substancji. Rozpuszczalność tej substancji wynosi w 60 stopniach Celsjusza
62,67g/100g rozpuszczalnika. Oblicz ile substancji musisz rozpuścić w 300 ml wody aby
otrzymać roztwór nasycony w tej temperaturze potrzebny do wyhodowania kryształów
CuSO4
c) zaprojektuj doświadczenie, w którym otrzymasz 200 g 50% roztworu chlorku sodu.
Wykonaj niezbędne obliczenia a następnie napisz instrukcję doświadczenia stosując
właściwe nazwy odczynników, szkła oraz sprzętu laboratoryjnego
d) oblicz stężenie molowe chlorowodoru o objętości 200 cm3, w którym znajdują się 6 moli
chlorowodoru. Wynik zaokrąglij do drugiej cyfry po przecinku
e) oblicz stężenie procentowe roztworu otrzymanego po zmieszaniu 200 g 50% roztworu z
200 g 20% roztworu. Wynik zaokrąglij do całości
Chemia- stężenia molowe i procentowe
Otrzymałeś(aś) rozwiązanie do zamieszczonego zadania? - podziękuj autorowi rozwiązania! Kliknij
-
- Expert
- Posty: 6268
- Rejestracja: 04 lip 2014, 14:55
- Podziękowania: 83 razy
- Otrzymane podziękowania: 1523 razy
- Płeć:
Re: Chemia- stężenia molowe i procentowe
Pomoc w rozwiązywaniu zadań z fizyki, opracowanie statystyczne wyników "laborek", przygotowanie do klasówki, kolokwium, matury z matematyki i fizyki itd.
mailto: korki_fizyka@tlen.pl
mailto: korki_fizyka@tlen.pl
-
- Fachowiec
- Posty: 1549
- Rejestracja: 01 sty 2021, 09:38
- Podziękowania: 2 razy
- Otrzymane podziękowania: 408 razy
Re: Chemia- stężenia molowe i procentowe
Zapewne wiesz z lekcji chemii, że roztwór składa się z rozpuszczalnika i substancji rozpuszczającej się w nim.
Z roztworem ściśle związane jest stężenie, które wyraża procentową zależność między substancją rozpuszczoną a roztworem.
Niezbędne są dwie zależności dotyczące roztworu
1.
Masa roztworu = masa substancji + masa rozpuszczalnika
2.
Stężenie w \( \% = \frac{masa \ \ substancji}{masa \ \ roztworu} \cdot 100 \% \)
Zadanie 1
a)
W naczyniu pierwszym mamy ocet o stężeniu \( 10\% \)
Co to oznacza?
Oznacza to, że mamy \( 0,10\cdot x \) mililitrów kwasu octowego i \( 0,90 x \) mililitrów wody.
W naczyniu drugim mamy czystą wodę w ilości \( y \) mililitrów.
Przelewamy płyny z naczynia pierwszego i drugiego do naczynia trzeciego, w którym mamy otrzymać \( 2\% \) rozwór
zalewy octowej.
Interesuje nas naczynie trzecie naczynie
Roztwór zalewy octowej ma mieć stężenie \( 2\% \)
i tej zalewy octowej ma być \( 500 \ \ ml.\)
Z roztworem ściśle związane jest stężenie, które wyraża procentową zależność między substancją rozpuszczoną a roztworem.
Niezbędne są dwie zależności dotyczące roztworu
1.
Masa roztworu = masa substancji + masa rozpuszczalnika
2.
Stężenie w \( \% = \frac{masa \ \ substancji}{masa \ \ roztworu} \cdot 100 \% \)
Zadanie 1
a)
W naczyniu pierwszym mamy ocet o stężeniu \( 10\% \)
Co to oznacza?
Oznacza to, że mamy \( 0,10\cdot x \) mililitrów kwasu octowego i \( 0,90 x \) mililitrów wody.
W naczyniu drugim mamy czystą wodę w ilości \( y \) mililitrów.
Przelewamy płyny z naczynia pierwszego i drugiego do naczynia trzeciego, w którym mamy otrzymać \( 2\% \) rozwór
zalewy octowej.
Interesuje nas naczynie trzecie naczynie
Roztwór zalewy octowej ma mieć stężenie \( 2\% \)
i tej zalewy octowej ma być \( 500 \ \ ml.\)
Ostatnio zmieniony 31 sty 2021, 16:45 przez janusz55, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Expert
- Posty: 6268
- Rejestracja: 04 lip 2014, 14:55
- Podziękowania: 83 razy
- Otrzymane podziękowania: 1523 razy
- Płeć:
Re: Chemia- stężenia molowe i procentowe
To nie ta metoda, o którą prosił autor
Pomoc w rozwiązywaniu zadań z fizyki, opracowanie statystyczne wyników "laborek", przygotowanie do klasówki, kolokwium, matury z matematyki i fizyki itd.
mailto: korki_fizyka@tlen.pl
mailto: korki_fizyka@tlen.pl
-
- Fachowiec
- Posty: 1549
- Rejestracja: 01 sty 2021, 09:38
- Podziękowania: 2 razy
- Otrzymane podziękowania: 408 razy
Re: Chemia- stężenia molowe i procentowe
korki_fizyka
Na czym polega metoda krzyżowa, skoro jak sam piszesz uczą tę metodę w podstawówce?
Wyjaśnij na przykładzie zadania 1a).
Na czym polega metoda krzyżowa, skoro jak sam piszesz uczą tę metodę w podstawówce?
Wyjaśnij na przykładzie zadania 1a).
-
- Expert
- Posty: 6268
- Rejestracja: 04 lip 2014, 14:55
- Podziękowania: 83 razy
- Otrzymane podziękowania: 1523 razy
- Płeć:
Re: Chemia- stężenia molowe i procentowe
Wyjasnienie wraz z rozwiązanymi przykładami znajduje sie w podanym przeze mnie linku. Sorry nie chce mi sie tego tu przepisywać, musisz sam kliknąc i sie zapoznać. A na pewno jest w podstawówce, bo moja babcia chociaż miała skończone tylko 6 klas wykorzystywała tę zasadę do przygotowywania zalewy do marynat. Ja wykorzystuję do nalewek
Pomoc w rozwiązywaniu zadań z fizyki, opracowanie statystyczne wyników "laborek", przygotowanie do klasówki, kolokwium, matury z matematyki i fizyki itd.
mailto: korki_fizyka@tlen.pl
mailto: korki_fizyka@tlen.pl
- Jerry
- Expert
- Posty: 3530
- Rejestracja: 18 maja 2009, 09:23
- Podziękowania: 50 razy
- Otrzymane podziękowania: 1938 razy
Re: Chemia- stężenia molowe i procentowe
To chyba nieistotne, to autor wątku ma być usatysfakcjonowany!
Pozdrawiam
-
- Fachowiec
- Posty: 1549
- Rejestracja: 01 sty 2021, 09:38
- Podziękowania: 2 razy
- Otrzymane podziękowania: 408 razy
Re: Chemia- stężenia molowe i procentowe
Metoda nie krzyżowa
W pierwszym poście pisałem o trzech naczyniach \( 1, 2, 3,\) zawierających odpowiednio roztwory kwasu octowego, wody i dwuprocentowego roztworu - marynaty.
Aby znaleźć wielkości wagowe kwasu octowego i wody - układamy tabelkę
\( \left[ \begin{matrix} nr \ \ roztworu & masa & stężenie & masa \ \ substancji & masa \ \ rozpuszczalnika\\
1 & x & 10\% & 0.10 x & 0,90 x \\
2 & y & 100\% & 0 & y \\
3 & x+y & 2\% & 0,02\cdot (x +y) & 0,98\cdot (x +y) \end{matrix} \right] \)
Na podstawie kolumny czwartej i piątej tabelki możemy napisać układ równań
\( \begin{cases} 0,10 x + 0 = 0,02\cdot (x +y) \ \ (1) \\ 0,90 x + y = 0,98(x +y) \ \ (2) \end{cases} \)
Warunek dodatkowy - masa otrzymanego roztworu ma być równa
\( x + y = 500 \ \ ml \ \ (3) \)
Podstawiając równanie \( (3) \) do równań \( (1), (2) \) otrzymujemy
\( 0,10 x = 0,02\cdot 500 = 10, \ \ x = 100 \ \ ml. \)
\( 0,9\cdot 100 +y = 0,98\cdot 500 \)
\( y = 0,98\cdot 500 - 0,9\cdot 100 = 400 \ \ ml. \)
Podobnie opisując przypadki zmiany stężenia danego roztworu przez :
- mieszanie dwóch roztworów;
- dolewanie czystej substancji do roztworu;
- dolewanie samego rozpuszczalnika;
- odparowywanie rozpuszczalnika,
obliczamy wielkości dotyczące stężeń roztworów.
W pierwszym poście pisałem o trzech naczyniach \( 1, 2, 3,\) zawierających odpowiednio roztwory kwasu octowego, wody i dwuprocentowego roztworu - marynaty.
Aby znaleźć wielkości wagowe kwasu octowego i wody - układamy tabelkę
\( \left[ \begin{matrix} nr \ \ roztworu & masa & stężenie & masa \ \ substancji & masa \ \ rozpuszczalnika\\
1 & x & 10\% & 0.10 x & 0,90 x \\
2 & y & 100\% & 0 & y \\
3 & x+y & 2\% & 0,02\cdot (x +y) & 0,98\cdot (x +y) \end{matrix} \right] \)
Na podstawie kolumny czwartej i piątej tabelki możemy napisać układ równań
\( \begin{cases} 0,10 x + 0 = 0,02\cdot (x +y) \ \ (1) \\ 0,90 x + y = 0,98(x +y) \ \ (2) \end{cases} \)
Warunek dodatkowy - masa otrzymanego roztworu ma być równa
\( x + y = 500 \ \ ml \ \ (3) \)
Podstawiając równanie \( (3) \) do równań \( (1), (2) \) otrzymujemy
\( 0,10 x = 0,02\cdot 500 = 10, \ \ x = 100 \ \ ml. \)
\( 0,9\cdot 100 +y = 0,98\cdot 500 \)
\( y = 0,98\cdot 500 - 0,9\cdot 100 = 400 \ \ ml. \)
Podobnie opisując przypadki zmiany stężenia danego roztworu przez :
- mieszanie dwóch roztworów;
- dolewanie czystej substancji do roztworu;
- dolewanie samego rozpuszczalnika;
- odparowywanie rozpuszczalnika,
obliczamy wielkości dotyczące stężeń roztworów.