Cześć wszystkim. Jestem zdezorientowany z pojęciem liczb zespolonych. Nie rozumiem, czym one są z natury (para liczb rzeczywistych z jedną dołączoną do płaszczyzny zespolonej?) Ani dlaczego działają. Wiem, że są niezwykle przydatne, ale nie rozumiem, dlaczego są. Jaki jest wyimaginowany wykres funkcji?
Dla tych, którzy mogą wiedzieć trochę więcej: dlaczego równania Schrodingera nie można wyrazić tylko liczbami rzeczywistymi? Co to jest „urojona część” funkcji falowej?
Jeśli potrzebne są dodatkowe wyjaśnienia, z przyjemnością udzielę.
Potrzebuję pomocy w zrozumieniu liczb zespolonych
Otrzymałeś(aś) rozwiązanie do zamieszczonego zadania? - podziękuj autorowi rozwiązania! Kliknij
-
- Witam na forum
- Posty: 4
- Rejestracja: 09 sty 2021, 23:13
- Płeć:
- Młodociany całkowicz
- Często tu bywam
- Posty: 170
- Rejestracja: 07 kwie 2019, 20:35
- Podziękowania: 3 razy
- Otrzymane podziękowania: 39 razy
Re: Potrzebuję pomocy w zrozumieniu liczb zespolonych
Proszę mnie nie uważać za jakiś wielki autorytet w tej dziedzinie, ale postaram się wyjaśnić ci to w miarę możliwości. Zasadniczo, pomimo wszelkich formalnych struktur, na których współcześnie opiera się arytmetyka liczb zespolonych, sama idea jest bardzo prosta i opiera się na bardzo prostym założeniu: mianowicie, że istnieje liczba, która podniesiona do kwadratu daje -1. Nazywamy ją jednostką urojoną i oznaczamy przez i.
Nasuwa się od razu pytanie, po co powoływać do życia taki dziwny konstrukt. Moim zdaniem uczyniono to dlatego, że autorytety matematyczne na przestrzeni dziejów ceniły sobie prostotę i elegancję w matematyce, a wprowadzenie takiego konstruktu, jak liczby zespolone do języka matematyki może istotnie uprościć wiele problemów, sprawić, że rozwiązania odwołują się do bardziej elementarnej intuicji.
Wykres funkcji o dziedzinie i zbiorze wartości zespolonych najczęściej, z tego, co sam zaobserwowałem posługuje się barwami. Widziałem to na przykładzie funkcji dzeta; lub mogą być stosowane dwa trójwymiarowe wykresy, jeden dla części rzeczywistej wartości funkcji, drugi dla urojonej.
Nasuwa się od razu pytanie, po co powoływać do życia taki dziwny konstrukt. Moim zdaniem uczyniono to dlatego, że autorytety matematyczne na przestrzeni dziejów ceniły sobie prostotę i elegancję w matematyce, a wprowadzenie takiego konstruktu, jak liczby zespolone do języka matematyki może istotnie uprościć wiele problemów, sprawić, że rozwiązania odwołują się do bardziej elementarnej intuicji.
Wykres funkcji o dziedzinie i zbiorze wartości zespolonych najczęściej, z tego, co sam zaobserwowałem posługuje się barwami. Widziałem to na przykładzie funkcji dzeta; lub mogą być stosowane dwa trójwymiarowe wykresy, jeden dla części rzeczywistej wartości funkcji, drugi dla urojonej.
- Młodociany całkowicz
- Często tu bywam
- Posty: 170
- Rejestracja: 07 kwie 2019, 20:35
- Podziękowania: 3 razy
- Otrzymane podziękowania: 39 razy
-
- Fachowiec
- Posty: 1680
- Rejestracja: 01 sty 2021, 09:38
- Podziękowania: 3 razy
- Otrzymane podziękowania: 437 razy
Re: Potrzebuję pomocy w zrozumieniu liczb zespolonych
Polecam ciekawy artykuł Prof. Bolesława Gleichgewichta. Powstanie liczb zespolonych. MATEMATYKA czasopismo dla nauczycieli 4 /1993 r.
oraz rozdział Analiza zespolona Prof. Macieja Skwarczyńskiego z leksykonu matematycznego. Wiedza Powszechna 1993.
oraz rozdział Analiza zespolona Prof. Macieja Skwarczyńskiego z leksykonu matematycznego. Wiedza Powszechna 1993.