Pytanie o znak równoważności/implikacji

Zadania niepasujące do innych kategorii.
Otrzymałeś(aś) rozwiązanie do zamieszczonego zadania? - podziękuj autorowi rozwiązania! Kliknij
bolc
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 275
Rejestracja: 26 sty 2010, 23:22
Podziękowania: 1 raz
Otrzymane podziękowania: 4 razy

Pytanie o znak równoważności/implikacji

Post autor: bolc »

W zasadzie nigdy się nad tym nie zastanawiałem, ale teraz muszę o to zapytać, gdyż na maturze dobrze by było, żeby wszystko ładnie wyglądało. Otóż to wyjaśnię moje pytanie na przykładzie :

Rozwiązuję nierówność, którą chcę zapisać w jednej linijce (żeby maksymalnie wykorzystać miejsce w arkuszu):

\(x-1+x \le 3 \Rightarrow 2x-1 \le 3 \Rightarrow 2x \le 4 \Rightarrow x \le 2\)


\(x-1+x \le 3 \Leftrightarrow 2x-1 \le 3 \Leftrightarrow 2x \le 4 \Leftrightarrow x \le 2\)

Poprawnie matematycznie jest używać znaku równoważności czy implikacji ?

I jeszcze jedno pytanie o dowodzenie. Gdy tworzę dowód w oparciu o tezę, czyli np. zakładam, że teza jest prawdziwa i przekształcając ją równoważnie dochodzę do postaci, która jest oczywista, to czy konieczne jest używanie znaku równoważności ? Czy np. wystarczy na początku/końcu dowodu napisać coś w stylu "wszystkie przekształcenia były równoważne" ?
Awatar użytkownika
supergolonka
Moderator
Moderator
Posty: 1867
Rejestracja: 06 mar 2008, 10:53
Otrzymane podziękowania: 29 razy
Płeć:
Kontakt:

Post autor: supergolonka »

Powinny być równoważności. Inaczej nie możesz być pewien, że otrzymane rozwiązania są rzeczywiście rozwiązaniami, jak w implikacji
\(x=2 \Rightarrow x^2=4\)
To samo w drugim pytaniu.

Ewentualnie można na końcu napisać, że wszystkie przekształcenia były równoważnościami (jeżeli były - to wyżej nie jest).

Dokładnie jest to wszystko opisane tu
http://www.zadania.info/d1/29155
bolc
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 275
Rejestracja: 26 sty 2010, 23:22
Podziękowania: 1 raz
Otrzymane podziękowania: 4 razy

Post autor: bolc »

Ok, wielkie dzięki ;-).
ODPOWIEDZ