III próbna matura 2013 z zadania.info
Otrzymałeś(aś) rozwiązanie do zamieszczonego zadania? - podziękuj autorowi rozwiązania! Kliknij
Re: III próbna matura 2013 z zadania.info
Czy ktoś może szybko wyjaśnić,jak uzasadnić to 27 z podstawy? Bo po przemnożeniu wychodzi,że 1/a + 1/b > 2 1/c Ale przecież to nonsens,skoro c jest wieksze od a i b.....
- supergolonka
- Moderator
- Posty: 1869
- Rejestracja: 06 mar 2008, 10:53
- Otrzymane podziękowania: 29 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: III próbna matura 2013 z zadania.info
Czy mógłby mi ktoś wyjaśnić w zadaniu 8 rozszerzonej matury w pierwszym sposobie przejście do ostatniej linijki ?;> Skąd nagle wzięło się x=(y^2+2y+1)/9 ?
- supergolonka
- Moderator
- Posty: 1869
- Rejestracja: 06 mar 2008, 10:53
- Otrzymane podziękowania: 29 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Re: III próbna matura 2013 z zadania.info
Wcale nie... . Można poprowadzić (znaleźć równanie) prostopadłej do BD i pkt ich przecięcia np. S. To "środek" kwadratu i pkt przecięcia przekątnych. Zatem bardzo szybko znajdziemy wierzchołek C. Licząc długość AS i oznaczając na przekątnej BD pkt B(x, 2x-1) i przyrównując długości BS=AS(przekątne kwadratu dzielą się przecież na pół) znajdujemy od razu oba wierzchołki B i D.
- supergolonka
- Moderator
- Posty: 1869
- Rejestracja: 06 mar 2008, 10:53
- Otrzymane podziękowania: 29 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Oczywiście macie rację z tym liczeniem boku z długości AS albo AC, ale mi chodziło o coś trochę innego.
Przy braku podanego boku część uczniów od tego zaczyna rozwiązywać zadanie i wtedy część z nich wpuszcza się we wzór na odległość punktu od prostej, który jest w tablicach, ale którego nie ćwiczy się na podstawie. W ten sposób w zadaniu pojawia się dodatkowa trudność, którą usunęliśmy podając pole.
Przy braku podanego boku część uczniów od tego zaczyna rozwiązywać zadanie i wtedy część z nich wpuszcza się we wzór na odległość punktu od prostej, który jest w tablicach, ale którego nie ćwiczy się na podstawie. W ten sposób w zadaniu pojawia się dodatkowa trudność, którą usunęliśmy podając pole.