Nie zgadzam sie z tym. Tego typu zadania gdzie jest ten ''abstrakcyjny'' drugi przypadek pojawiaja sie na konkursach a nie na maturze. To fakt ze punkt D=B tez jest rozwiazaniem ale moim zdaniem tak samo powinno byc punktowane w tym przypadku podanie jednego jak i dwoch rozwiazan (przede wszystkim dlatego ze dojscie do drugiego rozwiazania nie wymaga zadnych rachunkow).owielebny pisze:CKE żeby było fair powinno zmienić klucz i maksymalnie punktować tylko poprawne rozwiązanie, tzn. |AD|=4,2 lub |AD|=15. Ci co mają tylko jeden wynik, powinni mieć odjęte punkty, gdyż w przeciwnym razie oznaczałoby to, że CKE maksymalnie punktuje ŹLE lub niekompletnie rozwiązane zadanie.
No i po maturze
Otrzymałeś(aś) rozwiązanie do zamieszczonego zadania? - podziękuj autorowi rozwiązania! Kliknij
-
- Czasem tu bywam
- Posty: 85
- Rejestracja: 14 mar 2008, 13:42
-
- Witam na forum
- Posty: 6
- Rejestracja: 15 maja 2008, 23:02
Hmm... Ja na konkursy nie jeździłem a mimo to zadanie rozwiązałem poprawnie i podałem obie odpowiedzi. Abstrakcja to byłby trójkąt z trzema kątami prostymi,a nie to że pkt. D może pokrywać się z B, bo to tylko jedno z dwóch rozwiązań, które trzeba uwzględnić. To jest matura a nie test po gimnazjum. I tyle.
-
- Witam na forum
- Posty: 2
- Rejestracja: 15 maja 2008, 20:43
A ja mam do was pytanie odnośnie zadania 5. z poziomu podstawowego (tego z ciągiem) podpunkt a). W odpowiedziach nierówność rozwiązywali chyba przekształcając ją do postaci iloczynowej. Ja zakładając, że n należy do naturalnych dodatnich (zresztą było podane w poleceniu) pomnożyłem razy n i wyszło mi tak samo. Wszystkie założenia zapisałem.
Jak myślicie, uznają mi takie rozwiązanie, bo niezbyt się orientuję.
Jak myślicie, uznają mi takie rozwiązanie, bo niezbyt się orientuję.
-
- Czasem tu bywam
- Posty: 85
- Rejestracja: 14 mar 2008, 13:42
-
- Moderator
- Posty: 1869
- Rejestracja: 06 mar 2008, 11:53
- Otrzymane podziękowania: 29 razy
- Płeć:
Tu jest moje rozwiązanieizaak pisze:A ja mam do was pytanie odnośnie zadania 5. z poziomu podstawowego (tego z ciągiem) podpunkt a). W odpowiedziach nierówność rozwiązywali chyba przekształcając ją do postaci iloczynowej. Ja zakładając, że n należy do naturalnych dodatnich (zresztą było podane w poleceniu) pomnożyłem razy n i wyszło mi tak samo. Wszystkie założenia zapisałem.
Jak myślicie, uznają mi takie rozwiązanie, bo niezbyt się orientuję.
http://www.zadania.info/7152772
Jak widzisz zrobiłem tak samo jak ty i to jest dobrze rozwiązane.
-
- Witam na forum
- Posty: 2
- Rejestracja: 15 maja 2008, 20:43
dzięki.supergolonka pisze:Tu jest moje rozwiązanieizaak pisze:A ja mam do was pytanie odnośnie zadania 5. z poziomu podstawowego (tego z ciągiem) podpunkt a). W odpowiedziach nierówność rozwiązywali chyba przekształcając ją do postaci iloczynowej. Ja zakładając, że n należy do naturalnych dodatnich (zresztą było podane w poleceniu) pomnożyłem razy n i wyszło mi tak samo. Wszystkie założenia zapisałem.
Jak myślicie, uznają mi takie rozwiązanie, bo niezbyt się orientuję.
http://www.zadania.info/7152772
Jak widzisz zrobiłem tak samo jak ty i to jest dobrze rozwiązane.
-
- Witam na forum
- Posty: 6
- Rejestracja: 15 maja 2008, 23:02
-
- Czasem tu bywam
- Posty: 85
- Rejestracja: 14 mar 2008, 13:42
Zle rozwiazanie to by bylo gdyby ktos napisal np. \(|AD|=4\). A jak ktos napisal \(|AD|=4,2\) to ma dobrze. Jesli uwzglednil drugi przypadek to tez ma dobrze. A skoro CKE dalo takie przykladowe rozwiazanie to oznacza ze tego wlasnie oczekiwali od maturzysty, a jesli tan napisal wiecej to nie szkodzi. A to ze ich przyznanie sie do bledu byloby dla nich kompromitacja to juz inna sprawa...
-
- Witam na forum
- Posty: 1
- Rejestracja: 16 maja 2008, 23:19
A ja sie zastanawiam nad zadaniem z ciagami. Przeprowadzilem tam troche inny dowod i wydaje mi sie ze jest on poprawny aczkolwiek chcialbym zeby ktos mi to potwierdzil.
Rozbilem dowod na 2 przypadki najpierw a rowne 0 czyli wiadomo ze jak a rowne 0 to zeby byl i ciag arytmetyczny i geometryczny musi byc a = b = c bo kazda liczba pomnozona przez 0 rowna sie 0.
I drugi przypadek a =/= 0
I tutaj wyszedlem od tego ze b= a + r c = a + 2r b = aq c = aq[2]
i teraz porownalem
a + r = a q
a + 2r = aq[2]
r = a q - a
a + 2 aq - 2 a = aq[2]
r= aq - a
aq[2] - 2aq - a = 0 i tutaj korzystajac z tego ze a=/= podzielilem przez a skad wyszedl wzor skroconego mnozenia :
(q-1)[kwadrat] = 0 czyli q = 1 podstawiajac do r = aq - a wychodzi mi r = 0 co potwierdza teze zadania ;>. Co sadzicie o takim rozwiazaniu ? bedzie za to max czy w ogole nic ? czy jak ?
Rozbilem dowod na 2 przypadki najpierw a rowne 0 czyli wiadomo ze jak a rowne 0 to zeby byl i ciag arytmetyczny i geometryczny musi byc a = b = c bo kazda liczba pomnozona przez 0 rowna sie 0.
I drugi przypadek a =/= 0
I tutaj wyszedlem od tego ze b= a + r c = a + 2r b = aq c = aq[2]
i teraz porownalem
a + r = a q
a + 2r = aq[2]
r = a q - a
a + 2 aq - 2 a = aq[2]
r= aq - a
aq[2] - 2aq - a = 0 i tutaj korzystajac z tego ze a=/= podzielilem przez a skad wyszedl wzor skroconego mnozenia :
(q-1)[kwadrat] = 0 czyli q = 1 podstawiajac do r = aq - a wychodzi mi r = 0 co potwierdza teze zadania ;>. Co sadzicie o takim rozwiazaniu ? bedzie za to max czy w ogole nic ? czy jak ?
-
- Witam na forum
- Posty: 6
- Rejestracja: 15 maja 2008, 23:02
nie nie, źle mnie zrozumiałeś. Jeśli ktoś napisał |AD|=4,2 i koniec, to nie ma dobrze rozwiązanego zadania, bo brakuje mu drugiego rozwiązania jakim jest |AD|=15. Chyba nie powiesz mi, że zadanie rozwiązane połowicznie jest dobrze roziwiązane?? To że CKE zamieściło takie rozwiązanie zadania świadczy tylko o tym, że go nie potrafili(sic!) rozwiązać prawidłowo, a nie że ci co mają jedno rozwiązanie mają zadanie dobrze(mają dobrze ale tylko w połowie). CKE już się skompromitowało tymi maturami i jak bedą dalej iść tak w zaparte ze wszystkim to tym gorzej dla nich.
Hooney: ja też obliczyłem r=0 i q=1 tylko doszedłem do tego w jeszcze inny sposób:-) rozwiązanie to jest dobre, gdyż wynika z niego że ciągi te są stałe, więc każdy następy wyraz ciągu równa się poprzedniemu. Myślę że dadzą maksa za takie rozwiązanie:-)
edit: Hooney jednak zrobiłem to identycznie tak jak ty:-)
Hooney: ja też obliczyłem r=0 i q=1 tylko doszedłem do tego w jeszcze inny sposób:-) rozwiązanie to jest dobre, gdyż wynika z niego że ciągi te są stałe, więc każdy następy wyraz ciągu równa się poprzedniemu. Myślę że dadzą maksa za takie rozwiązanie:-)
edit: Hooney jednak zrobiłem to identycznie tak jak ty:-)
Ostatnio zmieniony 16 maja 2008, 23:33 przez owielebny, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Witam na forum
- Posty: 6
- Rejestracja: 28 kwie 2008, 11:26
-
- Rozkręcam się
- Posty: 63
- Rejestracja: 07 maja 2008, 13:53
-
- Moderator
- Posty: 1869
- Rejestracja: 06 mar 2008, 11:53
- Otrzymane podziękowania: 29 razy
- Płeć:
Do Psikusa i Owielebnego: odnośnie tej dyskusji jak odpowiedź powinna być prawidłowa w zadaniu 12, to obydwaj macie rację. Jest prawdą, że prawidłowe odpowiedzi są dwie i jest prawdą, że jedna z nich jest lekko zdegenerowana. Zdegenerowanie polega na tym, że w treści jest napisane, że punkt D wybrano 'na boku AB'. I tak trafiamy na dyskusję czy wierzchołek jest 'na boku'. W zasadzie tak, ale z lekkimi wątpliwościami. I na tym polega błąd CKE, uczeń nie powinien być stawiany przed takimi wątpliwościami. Zadnie powinno być jasno sformułowane i powinno być jasne jaka jest prawidłowa odpowiedź. W ogóle w całej tej dyskusji jest przerażające to, że dwóch matematyków (w tym jeden profesor) opowiadają mediom, że zadania z matematyki nie da się porządnie ułożyć, że zawsze będą jakieś wątpliwości. A przecież tak nie jest.
Przy okazji, właśnie słyszałem w dzienniku, że mają odwołać Legutkę.
Przy okazji, właśnie słyszałem w dzienniku, że mają odwołać Legutkę.
-
- Moderator
- Posty: 1869
- Rejestracja: 06 mar 2008, 11:53
- Otrzymane podziękowania: 29 razy
- Płeć:
Dopisałem taki wariant rozwiązania. Dzięki.alternative22 pisze:a ja po prostu napisalem
a=a
b=a+r
c=a+2r
...
Przy okazji, jest już zestaw podstawowy.
http://www.zadania.info/76863
-
- Czasem tu bywam
- Posty: 85
- Rejestracja: 14 mar 2008, 13:42