Witam.
Wybrałem kilka zadań z jakimi mam problem i nie mam pomysłu na ich rozwiązanie. Prosiłbym o pomoc. Dziękuję.
1. Pięciożyłową linkę miedzianą o oporze 10 \Omega rozpleciono, a otrzymane kawałki połączono w jeden przewód. Ile wynosi opór tak otrzymanego przewodnika ? - tutaj myślałem, że skoro długość wzrośnie 5x to opór też,ale pozostała jeszcze kwestia zmiany pola przekroju, której nie potrafię ująć. Potem znalazłem gdzieś w sieci podobne zadanie i było one liczone tak jak zwykłe łączenie oporników szeregowo. Który sposób jest dobry i dlaczego?
2.
Silnik wagonu tramwajowego wytwarza siłę pociągową 2,5 *103 kN, gdy jest zasilany prądem o natężeniu 75 A i napięciu 500 V. W jakim czasie tramwaj przebędzie drogę 1,5 km ruchem jednostajnym?
3.
Wodospad o wysokości 20 m dostarcza w ciągu sekundy 3000 l wody. 50 % energii wodospadu wyzyskuje elektrownia. Jaka jest moc elektrowni?
Z góry dziękuję.
Prąd stały,opór zastęczpy, praca i moc prądu elektrycznego.
Otrzymałeś(aś) rozwiązanie do zamieszczonego zadania? - podziękuj autorowi rozwiązania! Kliknij
-
- Expert
- Posty: 6762
- Rejestracja: 19 mar 2011, 00:22
- Otrzymane podziękowania: 3034 razy
- Płeć:
1. Przewody były połączone równolegle, teraz są szeregowo, czyli było \(\frac{R}{5}=10\,\Omega\), a teraz jest \(5R=250\,\Omega\)
2. Skoro ruch jest jednostajny, to siła ciągu jest równa oporom ruchu. Zakładając, że cała energia elektryczna idzie na napędzanie tramwaju, dostajemy:
\(W=Fs=UIt\Rightarrow t=\frac{UI}{Fs}\)
3. \(P=\frac{1}{2}\cdot\frac{W}{t}=\frac{mgh}{2t}=\frac{V\rho gh}{2t}\)
2. Skoro ruch jest jednostajny, to siła ciągu jest równa oporom ruchu. Zakładając, że cała energia elektryczna idzie na napędzanie tramwaju, dostajemy:
\(W=Fs=UIt\Rightarrow t=\frac{UI}{Fs}\)
3. \(P=\frac{1}{2}\cdot\frac{W}{t}=\frac{mgh}{2t}=\frac{V\rho gh}{2t}\)