Pomocy statystyka:??

Otrzymałeś(aś) rozwiązanie do zamieszczonego zadania? - podziękuj autorowi rozwiązania! Kliknij
pkkucala
Witam na forum
Witam na forum
Posty: 1
Rejestracja: 18 maja 2022, 15:05
Płeć:

Pomocy statystyka:??

Post autor: pkkucala »

1 / 3
CPSO-4
Zadanie 1.
Jednostkowe koszty produkcji oraz wielkość produkcji pewnego wyrobu w siedmiu przedsiębiorstwach należących do tej samej branży zostały przedstawione w poniższej tabeli.
Wielkość produkcji X
(w tys. szt.) 34 46 60 82 86 90 100
Jednostkowe koszty
produkcji Y (w zł) 120 100 76 68 64 60 56
Na podstawie powyższych informacji należy:
1) sporządzić diagram korelacyjny (korelacyjny wykres rozrzutu) i zinterpretować
rozkład punktów;
2) określić kierunek i siłę związku korelacyjnego;
3) zinterpretować otrzymany wynik, uwzględniając informację o procesie wyjaśnionej liniowo zmienności zmiennej zależnej przez zmienna niezależną.
Tabela pomocnicza.
Wielkość
produkcji
w tys. szt. (𝒙𝒊)
Jednostkowe
koszty produkcji
w tys. zł
(𝒚𝒊)
𝒙𝒊 − 𝒙̅ 𝒚𝒊 − 𝒚̅ (𝒙𝒊 − 𝒙̅)
𝟐
(𝒚𝒊 − 𝒚̅)
𝟐
(𝒙𝒊 − 𝒙̅)(𝒚𝒊 −𝒚̅)
34 120 -37,14 42,29 1 379,59 1 788,08 -1 570,61
46 100 -25,14 22,29 632,16 496,65 -560,33
60 76 -11,14 -1,71 124,16 2,94 19,10
82 68 10,86 -9,71 117,88 94,37 -105,47
86 64 14,86 -13,71 220,73 188,08 -203,76
90 60 18,86 -17,71 355,59 313,80 -334,04
100 56 28,86 -21,71 832,73 471,51 -626,61
Ł Ą C Z N I E
498 544 x x 3 662,84 3 355,43 -3 381,72
(7 pkt)
Zadanie 2.
W 15 osobowej grupie studentów informatyki przeprowadzono badanie ze
względu na parę cech (X, Y), X - ocena końcowa z matematyki, Y - ocena końcowa
ze statystyki. Otrzymano wyniki: (3,4), (4,4), (5,5), (5,4), (2,2), (2,3), (2,2), (3,4),
(3,3), (3,2), (2,3), (4,5), (3,3), (2,2), (4,4).
2 / 3
1. Uporządkować dane tworząc szereg statystyczny.
2. Zbadać siłę związku liniowego obu cech obliczając współczynnik korelacji
Spearmana tych cech.
3. Dokonać interpretacji współczynnika korelacji uwzględniając rodzaj korelacji
i jej siłę.
(8 pkt)
Zadanie 3.
Określić współzależność zadanych pytań 11 uczniom technikum informatycznego przez nauczyciela matematyki w kwestii obliczania całki oznaczonej metodą
przez podstawianie.
Po wprowadzeniu danych do programu Statistica i dokonaniu ich analizy otrzymano poniższy raport.
Para zmiennych
Korelacja porządku rang Spearmana
Zaznaczone korelacje są istotne z p < ,05000
N
ważnych
R
Spearman T(N-2) poziom p
PYT A & PYT B 11 - 0,81651 - 4,24286 0,002165
1. Określić siłę i kierunek zależności między postanowionymi przez nauczyciela
pytaniami.
2. Dokonać interpretacji współczynnika korelacji oraz zweryfikować zastrzeżenie,
że między badanymi parametrami (zmiennymi) występuje brak zależności.
(6 pkt)
Zadanie 4.
Badano dwie właściwości wędliny: związanie (słabo związana, związana, dobrze
związana) oraz smakowitość (dostateczna, dobra, bardzo dobra). Analizę przeprowadzono dla 60 batonów wędlin. Wyniki były następujące (liczebności empiryczne):
X –
smakowitość
Y –
związanie
𝒀𝟏 –
słabo związana
𝒀𝟐 –
związana
𝒀𝟑 –
dobrze związana 𝑺𝒖𝒎𝒂
𝑿𝟏 - dostateczna 9 5 3 17
𝑿𝟐 - dobra 4 12 6 22
𝑿𝟑 – bardzo dobra 1 6 14 21
𝑺𝒖𝒎𝒂 14 23 23 60
3 / 3

Tabela pomocnicza (liczebności teoretyczne).
X –
smakowitość
Y –
związanie
𝒀𝟏 –
słabo związana
𝒀𝟐 –
związana
𝒀𝟑 –
dobrze związana 𝑺𝒖𝒎𝒂
𝑿𝟏 - dostateczna 4 6,5 6,5 17
𝑿𝟐 - dobra 5 8,5 8,5 22
𝑿𝟑 – bardzo dobra 5 8 8 21
𝑺𝒖𝒎𝒂 14 23 23 60
1) Określić kierunek i siłę związku korelacyjnego pomiędzy badanymi cechami (zależnościami) wykorzystując współczynniki korelacji cech jakościowych.
2) Zinterpretować otrzymane wyniki.
3) Stwierdzono, że smakowitość wędliny (X) nie zależy od stopnia jej związania (Y), tzn., że cechy te są niezależne. Czy miano rację ?
ODPOWIEDZ