Całkę podwójną \(\int_{}^{} \int_{}^{} f(x,y)dxdy\) zamień na całki literowane , jeżeli obszar D ograniczony jest krzywymi o podanych równaniach:
a) \(xy=6,x+y=7;\)
b) \(x-y^2, x= \frac{y^2}{2} +1\)
Całkę podwójną zamień na całki literowane
Otrzymałeś(aś) rozwiązanie do zamieszczonego zadania? - podziękuj autorowi rozwiązania! Kliknij
- panb
- Expert
- Posty: 5122
- Rejestracja: 26 kwie 2010, 22:54
- Lokalizacja: Nowiny Wielkie
- Podziękowania: 19 razy
- Otrzymane podziękowania: 2053 razy
- Płeć:
Re: Całkę podwójną zamień na całki literowane
Najlepiej, jeśli się da, sporządzić wykresy.
a) Teraz: \[\iint_D f(x,y)dxdy= \int_{1}^{6} \left( \int_{ \frac{6}{x} }^{7-x} f(x,y) dy\right)dx\]
a) Teraz: \[\iint_D f(x,y)dxdy= \int_{1}^{6} \left( \int_{ \frac{6}{x} }^{7-x} f(x,y) dy\right)dx\]
- panb
- Expert
- Posty: 5122
- Rejestracja: 26 kwie 2010, 22:54
- Lokalizacja: Nowiny Wielkie
- Podziękowania: 19 razy
- Otrzymane podziękowania: 2053 razy
- Płeć:
Re: Całkę podwójną zamień na całki literowane
b) zakładam (lekko wkurzony), że miało być \(x-y^2=0\)
Tym razem lepiej spojrzeć na te wykresy "z perspektywy" osi Oy. Rozwiązując proste równanie dostajemy \(y= \pm \sqrt{2}\)
jako współrzędne igrekowe punktów przecięcia wykresów i całkę z zadania możemy teraz zapisać tak \[\iint_D f(x,y)dxdy= \int_{- \sqrt{2} }^{ \sqrt{2} } \left( \int_{y^2}^{ \frac{y^2}{2}+1 } f(x,y)dx \right)dy\] Jeśli chcesz poćwiczyć, to zapisz całkę z podpunktu a) patrząc z perspektywy osi Oy, bo myślę, że o to w tych zadaniach chodziło, żeby umieć wybrać odpowiednią "perspektywę", która często ukrywa się po nazwą obszar normalny.
jako współrzędne igrekowe punktów przecięcia wykresów i całkę z zadania możemy teraz zapisać tak \[\iint_D f(x,y)dxdy= \int_{- \sqrt{2} }^{ \sqrt{2} } \left( \int_{y^2}^{ \frac{y^2}{2}+1 } f(x,y)dx \right)dy\] Jeśli chcesz poćwiczyć, to zapisz całkę z podpunktu a) patrząc z perspektywy osi Oy, bo myślę, że o to w tych zadaniach chodziło, żeby umieć wybrać odpowiednią "perspektywę", która często ukrywa się po nazwą obszar normalny.