Wyznaczanie wartości m w nierówności

Otrzymałeś(aś) rozwiązanie do zamieszczonego zadania? - podziękuj autorowi rozwiązania! Kliknij
Formless
Witam na forum
Witam na forum
Posty: 2
Rejestracja: 25 mar 2020, 12:36
Podziękowania: 1 raz
Płeć:

Wyznaczanie wartości m w nierówności

Post autor: Formless »

Witam . Ja mam pytanie odnośnie zadania 16 z IV zestawu próbnego matury rozszerzonej a dokładnie :

Wyznacz wszystkie wartości parametru m , dla których równanie \[x^2 + (2 − 3m )x + 2m^2 − 5m − 3 = 0 \]
ma dwa różne rozwiązania, których suma odwrotności jest mniejsza od Obrazek

A dokładniej chodzi mi o wyjasnienie fragmentu rozwiązania ze strony :



Mamy więc do rozwiązania nierówność :

Obrazek

Nierówność ta jest równoważna nierówności wielomianowej

Obrazek

Dlaczego jest równoważna ? Czy można tak mianownik pomnożyć ? W każdym przypadku oznacza to brak zmiany znaku ? Pytam bo gdy rozwiązywałem to zawahałem sie przed takim krokiem i próbowałem sie bawić w mnożenie przez kwadraty żeby znak nierówności był git. Po sprawdzeniu rozwiązania okazuje sie że niekoniecznie . Prosiłbym o wyjaśnienie tej kwestii .
Awatar użytkownika
eresh
Guru
Guru
Posty: 16825
Rejestracja: 04 cze 2012, 13:41
Podziękowania: 6 razy
Otrzymane podziękowania: 10381 razy
Płeć:

Re: Wyznaczanie wartości m w nierówności

Post autor: eresh »

Formless pisze: 01 kwie 2020, 20:27 Witam . Ja mam pytanie odnośnie zadania 16 z IV zestawu próbnego matury rozszerzonej a dokładnie :

Wyznacz wszystkie wartości parametru m , dla których równanie \[x^2 + (2 − 3m )x + 2m^2 − 5m − 3 = 0 \]
ma dwa różne rozwiązania, których suma odwrotności jest mniejsza od Obrazek

A dokładniej chodzi mi o wyjasnienie fragmentu rozwiązania ze strony :



Mamy więc do rozwiązania nierówność :

Obrazek

Nierówność ta jest równoważna nierówności wielomianowej

Obrazek

Dlaczego jest równoważna ? Czy można tak mianownik pomnożyć ? W każdym przypadku oznacza to brak zmiany znaku ? Pytam bo gdy rozwiązywałem to zawahałem sie przed takim krokiem i próbowałem sie bawić w mnożenie przez kwadraty żeby znak nierówności był git. Po sprawdzeniu rozwiązania okazuje sie że niekoniecznie . Prosiłbym o wyjaśnienie tej kwestii .
ale tu jest mnożenie obustronne przez kwadrat mianownika, czyli znak nierówności się nie zmienia
Podziękuj osobie, która rozwiązała Ci zadanie klikając na ikonkę 👍
Formless
Witam na forum
Witam na forum
Posty: 2
Rejestracja: 25 mar 2020, 12:36
Podziękowania: 1 raz
Płeć:

Re: Wyznaczanie wartości m w nierówności

Post autor: Formless »

eresh pisze: 01 kwie 2020, 20:29
Formless pisze: 01 kwie 2020, 20:27 Witam . Ja mam pytanie odnośnie zadania 16 z IV zestawu próbnego matury rozszerzonej a dokładnie :

Wyznacz wszystkie wartości parametru m , dla których równanie \[x^2 + (2 − 3m )x + 2m^2 − 5m − 3 = 0 \]
ma dwa różne rozwiązania, których suma odwrotności jest mniejsza od Obrazek

A dokładniej chodzi mi o wyjasnienie fragmentu rozwiązania ze strony :



Mamy więc do rozwiązania nierówność :

Obrazek

Nierówność ta jest równoważna nierówności wielomianowej

Obrazek

Dlaczego jest równoważna ? Czy można tak mianownik pomnożyć ? W każdym przypadku oznacza to brak zmiany znaku ? Pytam bo gdy rozwiązywałem to zawahałem sie przed takim krokiem i próbowałem sie bawić w mnożenie przez kwadraty żeby znak nierówności był git. Po sprawdzeniu rozwiązania okazuje sie że niekoniecznie . Prosiłbym o wyjaśnienie tej kwestii .
ale tu jest mnożenie obustronne przez kwadrat mianownika, czyli znak nierówności się nie zmienia
Rzeczywiście. Wszystko wiem . Aż sie dziwie że umknął mi ten fakt . Dzieki :wink:
Galen
Guru
Guru
Posty: 18457
Rejestracja: 17 sie 2008, 15:23
Podziękowania: 4 razy
Otrzymane podziękowania: 9161 razy

Re: Wyznaczanie wartości m w nierówności

Post autor: Galen »

Jeśli mamy nierówność \(\frac{a}{b}>0\;\;\;\;\;\;i\;\;\;\;b\neq 0\) ,to szukamy takich liczb aby iloraz był ujemny...
Jeśli iloraz jest ujemny,to i iloczyn jest ujemny...Trzeba nadal pamiętać o dziedzinie nierówności.
Ogólnie znak iloczynu i znak ilorazu jest taki sam.To pozwala na "gładkie przejście" z zapisu z kreską ułamkową na zapis w postaci iloczynu...Potem łatwo zastosować tzw.krzywą znaków...
Wszystko jest trudne,nim stanie się proste.
ODPOWIEDZ