Klocek zsuwający się z równi
Otrzymałeś(aś) rozwiązanie do zamieszczonego zadania? - podziękuj autorowi rozwiązania! Kliknij
Klocek zsuwający się z równi
Klocek po zsunięciu się z równi o wysokości H osiągnął prędkość końcową \(v_{k} = \sqrt{0,8gh}\). Jaką prędkość końcową \(u_{k}\) osiągnie ten klocek zsuwając się po tej równi z wysokości 2H?
-
- Expert
- Posty: 6268
- Rejestracja: 04 lip 2014, 14:55
- Podziękowania: 83 razy
- Otrzymane podziękowania: 1523 razy
- Płeć:
Re:
Nawet jeśli założymy, że T oznacza w tym równaniu pracę przeciwko sile tarcia, to wcale nie jest tak, że jeśli wysokość zwiększy się dwukrotnie to praca będzie też dwa razy większa, owszem praca też wzrośnie, bo wzrośnie droga zsuwania się klocka po równi oraz wzrośnie jej kąt nachylenia ale nie wprost proporcjonalniekerajs pisze: \(mg2H=2T+ \frac{mv_K^2}{2}\)
W związku z tym \(u_k \neq \sqrt{2} v_k\) i możemy tylko oszacować, że \(u_k \approx 2,15 v_k\).
Pomoc w rozwiązywaniu zadań z fizyki, opracowanie statystyczne wyników "laborek", przygotowanie do klasówki, kolokwium, matury z matematyki i fizyki itd.
mailto: korki_fizyka@tlen.pl
mailto: korki_fizyka@tlen.pl
-
- Expert
- Posty: 6268
- Rejestracja: 04 lip 2014, 14:55
- Podziękowania: 83 razy
- Otrzymane podziękowania: 1523 razy
- Płeć:
A to nie doczytałem, sorki założyłem, sam nie wiem czemu, że podstawa ta sama a wysokość większa.
Jednak nadal nie zgadzam się z twoim sposobem rozumowania. Zakładanie a priori, że praca ma być dwa razy większa nie ma uzasadnienia. Prawidłowe rozumowanie wg mnie jest takie:
(1) z danych zadania mamy
\(mgH = \frac{mv_k^2}{2} + W_T,\\ W_T = mgs\mu cos \alpha=mgH\mu ctg \alpha \So \mu = 0,6tg \alpha\)
(2) \(2mgH = \frac{mu_k^2}{2} + W'_T\) , \(W'_T = mg\mu cos \alpha \frac{2H}{sin \alpha } = 1,2mgH\)
(3) wtedy \(\frac{u_k^2}{2}= 2gH - 1,2gH = 0,8gH \So u_k = \sqrt{2}v_k\).
Jednak nadal nie zgadzam się z twoim sposobem rozumowania. Zakładanie a priori, że praca ma być dwa razy większa nie ma uzasadnienia. Prawidłowe rozumowanie wg mnie jest takie:
(1) z danych zadania mamy
\(mgH = \frac{mv_k^2}{2} + W_T,\\ W_T = mgs\mu cos \alpha=mgH\mu ctg \alpha \So \mu = 0,6tg \alpha\)
(2) \(2mgH = \frac{mu_k^2}{2} + W'_T\) , \(W'_T = mg\mu cos \alpha \frac{2H}{sin \alpha } = 1,2mgH\)
(3) wtedy \(\frac{u_k^2}{2}= 2gH - 1,2gH = 0,8gH \So u_k = \sqrt{2}v_k\).
Pomoc w rozwiązywaniu zadań z fizyki, opracowanie statystyczne wyników "laborek", przygotowanie do klasówki, kolokwium, matury z matematyki i fizyki itd.
mailto: korki_fizyka@tlen.pl
mailto: korki_fizyka@tlen.pl
Re: Klocek zsuwający się z równi
Dziękuję za odpowiedzi.
Właśnie znalazłem notatki z zajęć z podobnego zadania, i tam profesor robi to właśnie w ten sposób, iż zakłada, że dla dwukrotnie większego H istnieje dwukrotnie większa praca. Próbuję to jednak zrobić tak jak na zajęciach i tak jak napisał kerajs:
\(mgh = \frac{0,8mgh}{2} + Q_1\)
\(mg2h = \frac{mu_k^2}{2} + Q_2\)
\(Q_2 = 2Q_1\)
Z pierwszego równania:
\(Q_1 = mgh - 0,4mgh = 0,6mgh\)
\(Q_2 = 2*Q_1 = 1,2mgh\)
Wyliczam szukaną prędkość z drugiego równania:
\(4mgh-2Q_2 = mu_k^2\)
\(1,6mgh = mu_k^2\)
\(u_k = \sqrt{1,6gh}\)
I nie wychodzi \(\sqrt{2}\). Gdzie robię błąd, lub co jeszcze muszę zrobić?
Właśnie znalazłem notatki z zajęć z podobnego zadania, i tam profesor robi to właśnie w ten sposób, iż zakłada, że dla dwukrotnie większego H istnieje dwukrotnie większa praca. Próbuję to jednak zrobić tak jak na zajęciach i tak jak napisał kerajs:
\(mgh = \frac{0,8mgh}{2} + Q_1\)
\(mg2h = \frac{mu_k^2}{2} + Q_2\)
\(Q_2 = 2Q_1\)
Z pierwszego równania:
\(Q_1 = mgh - 0,4mgh = 0,6mgh\)
\(Q_2 = 2*Q_1 = 1,2mgh\)
Wyliczam szukaną prędkość z drugiego równania:
\(4mgh-2Q_2 = mu_k^2\)
\(1,6mgh = mu_k^2\)
\(u_k = \sqrt{1,6gh}\)
I nie wychodzi \(\sqrt{2}\). Gdzie robię błąd, lub co jeszcze muszę zrobić?
-
- Expert
- Posty: 6268
- Rejestracja: 04 lip 2014, 14:55
- Podziękowania: 83 razy
- Otrzymane podziękowania: 1523 razy
- Płeć:
Włącz myślenie Przecież \(u_k = \sqrt{1,6gh} = \sqrt{2} \sqrt{0,8gh} = \sqrt{2} v_k=\)Greex pisze: \(u_k = \sqrt{1,6gh}\)
I nie wychodzi \(\sqrt{2}\). Gdzie robię błąd, lub co jeszcze muszę zrobić?
Pomoc w rozwiązywaniu zadań z fizyki, opracowanie statystyczne wyników "laborek", przygotowanie do klasówki, kolokwium, matury z matematyki i fizyki itd.
mailto: korki_fizyka@tlen.pl
mailto: korki_fizyka@tlen.pl