Witam,
Proszę o pomoc w zadaniu z działu liczb rzeczywistych, a konkretnie z tematu obliczeń procentowych, nie ma rozwiązania tego zadania.
Treść:
W pewnej szkole przez trzy kolejne lata zmieniała się liczba uczniów. W pierwszym roku liczba uczniów zmalała i na koniec roku była o 10% mniejsza niż na początku. W drugim roku wzrosła i ukończyło go 20% więcej uczniów niż pierwszy. O ile procent, w stosunku do liczby uczniów kończących drugi rok, zmniejszyła się ich liczba w następnym roku, jeżeli na koniec trzeciego roku było tyle samo uczniów co na początku pierwszego? Wynik zaokrąglij do 0,1%.
Proszę o kompleksowe rozwiązanie krok po kroku.
Pozdrawiam.
Maro.
Liczby rzeczywiste - obliczenia procentowe.
Otrzymałeś(aś) rozwiązanie do zamieszczonego zadania? - podziękuj autorowi rozwiązania! Kliknij
-
- Guru
- Posty: 18457
- Rejestracja: 17 sie 2008, 15:23
- Podziękowania: 4 razy
- Otrzymane podziękowania: 9161 razy
Początek I roku---jest x uczniów,na koniec roku jest 0,9x uczniów.
Drugi rok na początku i na końcu jest 120% z 0,9x,czyli \(1,2 \cdot 0,9x=1,08x\)
Trzeci rok kończy x uczniów.
\(\frac{(1,08x-x) \cdot 100}{1,08}= \frac{8}{1,08}\approx 7,4074 \approx 7,4\)%
O ile % obliczasz odejmowaniem 108%x-100%x,ale dzielisz przez 108%,bo ma to być w stosunku do stanu z drugiego roku.
(stosunek dwóch wielkości oznacza ich iloraz).
Drugi rok na początku i na końcu jest 120% z 0,9x,czyli \(1,2 \cdot 0,9x=1,08x\)
Trzeci rok kończy x uczniów.
\(\frac{(1,08x-x) \cdot 100}{1,08}= \frac{8}{1,08}\approx 7,4074 \approx 7,4\)%
O ile % obliczasz odejmowaniem 108%x-100%x,ale dzielisz przez 108%,bo ma to być w stosunku do stanu z drugiego roku.
(stosunek dwóch wielkości oznacza ich iloraz).
Wszystko jest trudne,nim stanie się proste.
Re: Liczby rzeczywiste - obliczenia procentowe.
Dzięki wielkie, czasami człowiek musi inaczej spojrzeć na zadanie, żeby zrozumieć.
Pozdrawiam.
Pozdrawiam.