Mam problem z odróżnieniem kiedy w zadaniu należy dodatkowo uwzględnić jeszcze wybór odpowiedniej szuflady a w którym należy to pominąć np.
1)Na ile sposobów można umieścić 15 bluzek w 3 szufladach tak aby w pierwszej było 2 razy więcej niż w 2 a w 3 o jedną mniej niż w 2.
Według rozwiązania w 1 powinno być 8 bluzek,w 2 8 i w 3 3,wszystko ok liczymy z kombinacji ale tylko wybór bluzek (15 po 8 * 7 po 4 ) i nie wiem czemu nie można jeszcze doliczyć wyboru która szuflada pomieści te 8 bluzek,a która te 4.
a np. w tym zadaniu już liczymy wybór odpowiednich szuflad czy skrzynek:
Listonosz losowo rozmieszcza 7 listów w 5 różnych skrzynkach na listy. Oblicz prawdopodobieństwo, że w każdej skrzynce znajdzie się przynajmniej jeden list.
Czy ktoś ma na to jakieś sensowne wytłumaczenie,czy chodzi tu o jakieś specjalne zwroty w takich zadaniach aby to odróżnić..
Jak odróżnić?
Otrzymałeś(aś) rozwiązanie do zamieszczonego zadania? - podziękuj autorowi rozwiązania! Kliknij
-
- Guru
- Posty: 18457
- Rejestracja: 17 sie 2008, 15:23
- Podziękowania: 4 razy
- Otrzymane podziękowania: 9161 razy
1)
\(I-------2x\\II--------x\\III--------(x-1)\)
Razem 15
\(2x+x+x-1=15\\4x=16\\x=4\)
\(I-------8\\II--------4\\III------------3\)
Nie wybierasz szuflad,bo z treści zadania wynika,że do pierwszej wkładasz 8 spośród 15,zostaje Ci 7.
Do drugiej wybierasz 4 spośród 7
Pozostałe 3 idą do trzeciej szuflady.
\({ 15\choose8 } \cdot {7 \choose 4} \cdot 1\)
Zliczasz tylko wybory bluzek,bo szuflady są ponumerowane i jest opisany sposób rozmieszczania dla ośmiu,czterech i dla trzech.
\(I-------2x\\II--------x\\III--------(x-1)\)
Razem 15
\(2x+x+x-1=15\\4x=16\\x=4\)
\(I-------8\\II--------4\\III------------3\)
Nie wybierasz szuflad,bo z treści zadania wynika,że do pierwszej wkładasz 8 spośród 15,zostaje Ci 7.
Do drugiej wybierasz 4 spośród 7
Pozostałe 3 idą do trzeciej szuflady.
\({ 15\choose8 } \cdot {7 \choose 4} \cdot 1\)
Zliczasz tylko wybory bluzek,bo szuflady są ponumerowane i jest opisany sposób rozmieszczania dla ośmiu,czterech i dla trzech.
Wszystko jest trudne,nim stanie się proste.