lubelska próba przed maturą dla klas drugich 2015 podstawa

O wszystkim, co jest związane z maturą, linki do zadań, komentarze i inne przemyślenia.
Otrzymałeś(aś) rozwiązanie do zamieszczonego zadania? - podziękuj autorowi rozwiązania! Kliknij
lilanna24l
Witam na forum
Witam na forum
Posty: 8
Rejestracja: 13 lip 2016, 18:26
Podziękowania: 1 raz
Płeć:

lubelska próba przed maturą dla klas drugich 2015 podstawa

Post autor: lilanna24l »

Liczba (pierwiastek z 3 + 3 - pierwiastek z 3/pierwiastek z 3)^2 jest równa:
A. 11; B. 12 + 6 pierwiastków z 3; C. 13 - 4 pierwiastków z 3; D. 3
Chodzi o to, że mam do tego zadania 2 rozwiązania, ale ich nie rozumiem. Pierwsze rozwiązanie robiliśmy na lekcji mnożąc nawias przez nawias? Tak mi się przynajmniej wydaje. Może pani robiąc ten przykład nie zrobiła czegoś po kolei i dlatego nie rozumiem . Drugie rozwiązanie jest ze strony zadania.info, tutaj jest wykorzystany wzór skróconego mnożenia. Lecz tego rozwiązania też nie rozumiem :( Rozwiązania pod podanym poniżej linkiem.

Proszę o dokładne wytłumaczenie krok po kroku.
Z góry dziękuję za pomoc ;)

https://pl-static.z-dn.net/files/dfe/50 ... 81ed9a.jpg
Galen
Guru
Guru
Posty: 18457
Rejestracja: 17 sie 2008, 15:23
Podziękowania: 4 razy
Otrzymane podziękowania: 9161 razy

Post autor: Galen »

To radzę prościej.
Rozpisz ułamek:
\(\frac{3- \sqrt{3} }{ \sqrt{3} }= \frac{3}{ \sqrt{3} }- \frac{ \sqrt{3} }{ \sqrt{3} }= \sqrt{3}-1\)
Wstaw to do nawiasu i po redukcji zastosuj wzór na kwadrat różnicy.
\(( \sqrt{3}+ \sqrt{3}-1)^2=(2 \sqrt{3}-1)^2=(2 \sqrt{3})^2-2 \cdot 2 \sqrt{3}+1^2=12-4 \sqrt{3}+1=13-4 \sqrt{3}\)
Wszystko jest trudne,nim stanie się proste.
radagast
Guru
Guru
Posty: 17549
Rejestracja: 09 lis 2010, 07:38
Lokalizacja: Warszawa
Podziękowania: 41 razy
Otrzymane podziękowania: 7435 razy
Płeć:

Re: lubelska próba przed maturą dla klas drugich 2015 podsta

Post autor: radagast »

sposób I:
przedostatnie "=" powinno być "-".
Ten sposób polega wyłącznie na mnożeniu sum algebraicznych , redukcji wyrazów podobnych i dodawaniu ułamków. Tu nie ma co tłumaczyć.
lilanna24l
Witam na forum
Witam na forum
Posty: 8
Rejestracja: 13 lip 2016, 18:26
Podziękowania: 1 raz
Płeć:

Post autor: lilanna24l »

A nie możesz mi wytłumaczyć tego co tu wysłałam? Bo bardzo chciałabym to zrozumieć.
Spojrzę na to dziękuję :)
lilanna24l
Witam na forum
Witam na forum
Posty: 8
Rejestracja: 13 lip 2016, 18:26
Podziękowania: 1 raz
Płeć:

Post autor: lilanna24l »

O, pewnie nie zauważyłam jak przepisywałam. Dziękuję ;)
radagast
Guru
Guru
Posty: 17549
Rejestracja: 09 lis 2010, 07:38
Lokalizacja: Warszawa
Podziękowania: 41 razy
Otrzymane podziękowania: 7435 razy
Płeć:

Post autor: radagast »

sposób drugi polega na zastosowaniu wzoru, którego nazwy użyłaś w tytule. Tu tez nie ma co tłumaczyć.
Ale spróbuję:
1 krok dodawanie ułamków ( sprowadzić do wspólnego mianownika, a następnie dodać liczniki a mianownik pozostawić bez zmian)
2 krok zastosować wzór na kwadrat róznicy
lilanna24l
Witam na forum
Witam na forum
Posty: 8
Rejestracja: 13 lip 2016, 18:26
Podziękowania: 1 raz
Płeć:

Post autor: lilanna24l »

Lecz ja tego nie rozumiem. Myślę, że warto byłoby to wytłumaczyć
radagast
Guru
Guru
Posty: 17549
Rejestracja: 09 lis 2010, 07:38
Lokalizacja: Warszawa
Podziękowania: 41 razy
Otrzymane podziękowania: 7435 razy
Płeć:

Post autor: radagast »

to popatrz co dopisałam :)
lilanna24l
Witam na forum
Witam na forum
Posty: 8
Rejestracja: 13 lip 2016, 18:26
Podziękowania: 1 raz
Płeć:

Post autor: lilanna24l »

Spojrzę na to. Dziękuję :D
ODPOWIEDZ