III próbna matura 2013 z zadania.info

O wszystkim, co jest związane z maturą, linki do zadań, komentarze i inne przemyślenia.
Otrzymałeś(aś) rozwiązanie do zamieszczonego zadania? - podziękuj autorowi rozwiązania! Kliknij

III próbna matura była:

Podstawa - łatwa
0
Brak głosów
Podstawa - normalna
8
33%
Podstawa - trudna
3
13%
Rozszerzenie - łatwa
2
8%
Rozszerzenie - normalna
8
33%
Rozszerzenie - trudna
3
13%
 
Liczba głosów: 24

Renia052
Witam na forum
Witam na forum
Posty: 1
Rejestracja: 03 mar 2013, 17:33
Płeć:

Re: III próbna matura 2013 z zadania.info

Post autor: Renia052 »

Czy ktoś może szybko wyjaśnić,jak uzasadnić to 27 z podstawy? Bo po przemnożeniu wychodzi,że 1/a + 1/b > 2 1/c Ale przecież to nonsens,skoro c jest wieksze od a i b.....
Awatar użytkownika
supergolonka
Moderator
Moderator
Posty: 1863
Rejestracja: 06 mar 2008, 10:53
Otrzymane podziękowania: 29 razy
Płeć:
Kontakt:

Post autor: supergolonka »

Jeżeli c>a i c>b to 1/a>1/c i 1/b>1/c więc to nie jest nonsens.
jamnik
Witam na forum
Witam na forum
Posty: 1
Rejestracja: 24 lut 2013, 13:10

Re: III próbna matura 2013 z zadania.info

Post autor: jamnik »

Czy mógłby mi ktoś wyjaśnić w zadaniu 8 rozszerzonej matury w pierwszym sposobie przejście do ostatniej linijki ?;> Skąd nagle wzięło się x=(y^2+2y+1)/9 ?
Johny94
Czasem tu bywam
Czasem tu bywam
Posty: 88
Rejestracja: 06 gru 2010, 15:20
Podziękowania: 23 razy
Otrzymane podziękowania: 7 razy

Post autor: Johny94 »

Nad tym masz podany wzór, dokładnie przypatrz się co za co zostało podstawione, wtedy wyjdzie to, co napisałeś.
MariaM11
Witam na forum
Witam na forum
Posty: 8
Rejestracja: 10 wrz 2009, 22:41

Re: III próbna matura 2013 z zadania.info

Post autor: MariaM11 »

A po co w zad. 30 pole tego kwadratu? Nie jest potrzebne :D
Awatar użytkownika
kacper218
Expert
Expert
Posty: 4077
Rejestracja: 02 paź 2009, 14:33
Lokalizacja: Radzymin
Podziękowania: 5 razy
Otrzymane podziękowania: 1382 razy
Płeć:

Post autor: kacper218 »

To jest podstawa. Nie można utrudniać zbytnio zadań :)
Pomogłem? Daj plusika :D
Masz pytania? Napisz priv
Przepisywanie prac do \(\LaTeX- a\)

Korepetycje Radzymin i okolice. :)
Awatar użytkownika
supergolonka
Moderator
Moderator
Posty: 1863
Rejestracja: 06 mar 2008, 10:53
Otrzymane podziękowania: 29 razy
Płeć:
Kontakt:

Post autor: supergolonka »

Inny powód jest taki, że na podstawie nie ma wzoru na odległość punktu od prostej.
Awatar użytkownika
kacper218
Expert
Expert
Posty: 4077
Rejestracja: 02 paź 2009, 14:33
Lokalizacja: Radzymin
Podziękowania: 5 razy
Otrzymane podziękowania: 1382 razy
Płeć:

Post autor: kacper218 »

Znaczy się można to obliczyć jako długość odcinka AS i potem długość boku, ale to bardzo pracochłonne :) (nie pamiętam, czy takie były oznaczenia)
Pomogłem? Daj plusika :D
Masz pytania? Napisz priv
Przepisywanie prac do \(\LaTeX- a\)

Korepetycje Radzymin i okolice. :)
MariaM11
Witam na forum
Witam na forum
Posty: 8
Rejestracja: 10 wrz 2009, 22:41

Re: III próbna matura 2013 z zadania.info

Post autor: MariaM11 »

Wcale nie... . Można poprowadzić (znaleźć równanie) prostopadłej do BD i pkt ich przecięcia np. S. To "środek" kwadratu i pkt przecięcia przekątnych. Zatem bardzo szybko znajdziemy wierzchołek C. Licząc długość AS i oznaczając na przekątnej BD pkt B(x, 2x-1) i przyrównując długości BS=AS(przekątne kwadratu dzielą się przecież na pół) znajdujemy od razu oba wierzchołki B i D. :D
Awatar użytkownika
kacper218
Expert
Expert
Posty: 4077
Rejestracja: 02 paź 2009, 14:33
Lokalizacja: Radzymin
Podziękowania: 5 razy
Otrzymane podziękowania: 1382 razy
Płeć:

Post autor: kacper218 »

To uważasz za mało pracochłonne? Znajdź "zwykłą" osobę nie interesującą się matematyką, która przeprowadzi takie rozumowanie...
Pomogłem? Daj plusika :D
Masz pytania? Napisz priv
Przepisywanie prac do \(\LaTeX- a\)

Korepetycje Radzymin i okolice. :)
Awatar użytkownika
supergolonka
Moderator
Moderator
Posty: 1863
Rejestracja: 06 mar 2008, 10:53
Otrzymane podziękowania: 29 razy
Płeć:
Kontakt:

Post autor: supergolonka »

Oczywiście macie rację z tym liczeniem boku z długości AS albo AC, ale mi chodziło o coś trochę innego.

Przy braku podanego boku część uczniów od tego zaczyna rozwiązywać zadanie i wtedy część z nich wpuszcza się we wzór na odległość punktu od prostej, który jest w tablicach, ale którego nie ćwiczy się na podstawie. W ten sposób w zadaniu pojawia się dodatkowa trudność, którą usunęliśmy podając pole.
ODPOWIEDZ