Być może, ktoś dobrze się w tym orientuje i udzieli mi odpowiedzi na kilka pytań .
1. Rysowanie wykresów:
Czy jeśli mam w zadaniu naszkicować wykres, np. \(y=log_2(x+3) +1\) To muszę rysować po kolei, czyli narysować \(log_2x\) a potem przesunąć go o wektor \([-3,1]\) ? Bo mi na przykład osobiście łatwiej jest narysować taki wykres od razu (i oszczędzam czas).
2. Zadania z prawdopodobieństwa:
Czy muszę opisywać wszystko co robię po kolei (tak jak ma to miejsce w rozwiązaniach publikowanych przez zadania info) ? Np. jak mam w treści zadania, że tworzymy liczby trzycyfrowe spośród liczb {0,1,2,3,4,5,6,7} gdzie cyfry nie mogą się powtarzać to wystarczy zapisać : \(\Omega = 7 \cdot 7 \cdot 6\) ? Czy muszę jeszcze słownie napisać, że pierwszą cyfrę można wybrać na 7 sposobów (bo 0 nie może być na pierwszym miejscu), drugą cyfrę też na 7 sposobów (bo jedną już wybraliśmy a cyfry nie mogą się powtarzać) i 3 cyfrę na 6 sposobów (bo wybraliśmy już 2 spośród 8 cyfr, więc zostało 6 możliwości) ?
3. Wielomiany
Jeśli np. rozkładam wielomian o współczynnikach całkowitych korzystając z twierdzenia o pierwiastku wielomianu o współczynnikach całkowitych to czy muszę słownie to pisać ? Czy wystarczy np. zapis
\(p = 1,2,3\) \(q=1,2,3\) i potem np. sprawdzam \(W(1)=...\) itd ?
Kilka pytań odnośnie redagowania zadań na maturze.
Otrzymałeś(aś) rozwiązanie do zamieszczonego zadania? - podziękuj autorowi rozwiązania! Kliknij
- supergolonka
- Moderator
- Posty: 1863
- Rejestracja: 06 mar 2008, 10:53
- Otrzymane podziękowania: 29 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Zawsze staraj się stawiać w roli sprawdzającego - on musi ustalić, czy rozwiązujący zadanie wie co robi. Generalnie rozwiązania powinny być zwięzłe, ale powinny nie pozostawiać wątpliwość, że wiesz co robisz, czyli na ogół (sensowne!) komentarze zwiększają szanse na wysoką punktację za rozwiązanie.
ad 1. Jeżeli napiszesz, że wykres powstaje jako przesunięcie wykresu .. o wektor .. i narysujesz wykres to będzie ok. Jak narysujesz jeszcze oryginalną funkcję to będzie jeszcze lepiej. Ale jak narysujesz bez komentarza tylko przesuniętą funkcję to ryzykujesz, że sprawdzający uzna, że zgadłeś odpowiedź, lub że np. zgapiłeś od kogoś przez ramię.
ad 2.
Z komentarzem (nawet krótkim) będzie lepiej, ale bez komentarza też powinno wystarczyć. Pamiętaj też, że jeżeli pomylisz się w rachunkach (np. zgubisz jedną cyfrę) to przy dobrym komentarzu możesz otrzymać za to punkty, a jak masz sam wynik bez komentarza to masz zły wynik i trudno za to dać punkty.
ad 3.
Jak wyżej, z komentarzem jest lepiej, ale bez komentarza też jest OK.
ad 1. Jeżeli napiszesz, że wykres powstaje jako przesunięcie wykresu .. o wektor .. i narysujesz wykres to będzie ok. Jak narysujesz jeszcze oryginalną funkcję to będzie jeszcze lepiej. Ale jak narysujesz bez komentarza tylko przesuniętą funkcję to ryzykujesz, że sprawdzający uzna, że zgadłeś odpowiedź, lub że np. zgapiłeś od kogoś przez ramię.
ad 2.
Z komentarzem (nawet krótkim) będzie lepiej, ale bez komentarza też powinno wystarczyć. Pamiętaj też, że jeżeli pomylisz się w rachunkach (np. zgubisz jedną cyfrę) to przy dobrym komentarzu możesz otrzymać za to punkty, a jak masz sam wynik bez komentarza to masz zły wynik i trudno za to dać punkty.
ad 3.
Jak wyżej, z komentarzem jest lepiej, ale bez komentarza też jest OK.
-
- Witam na forum
- Posty: 4
- Rejestracja: 02 gru 2013, 18:34
- Płeć:
-
- Witam na forum
- Posty: 1
- Rejestracja: 13 sty 2014, 10:24
- Płeć: