Mam ciekawy temat do dyskusji.
Kwestia dotyczy pierwiastków równania kwadratowego (był wielokrotnie poruszany).
Oczywiście wiadomo, że gdy \(\Delta =0\), to równanie ma 1 pierwiastek podwójny [mnie uczono o dwóch pierwiastkach takich samych]
Teraz jak się mają do tego wzory Viete`a podane w karcie wzorów maturzystom? Otóż zgodnie zgodnie z nimi suma pierwiastków równania
\((x-1)^2=0\)
wynosi 2.
Podczas kiedy mamy 1 podwójny pierwiastek to jego suma wynosi 1.
Mam nadzieję że nadto nie zagmatwałem
Mam nadzieję, że osoby dłużej będące w temacie mi to jakoś wyjaśnią
Pierwiastki
Otrzymałeś(aś) rozwiązanie do zamieszczonego zadania? - podziękuj autorowi rozwiązania! Kliknij
- supergolonka
- Moderator
- Posty: 1863
- Rejestracja: 06 mar 2008, 10:53
- Otrzymane podziękowania: 29 razy
- Płeć:
- Kontakt:
Równanie \((x-1)^2=0\) ma jedno rozwiązanie i jest ono równe x=1. W przypadku wielomianów używa się jednak jeszcze pojęcia 'pierwiastka', które oznacza podzielność przez (x-a). Wtedy ma sens mówić o pierwiastkach wielokrotnych, czyli o tym, że wielomian jest podzielny przez \((x-a)^k\). W naszym konkretnym przykładzie wielomian \((x-1)^2\) ma jeden pierwiastek podwójny \(x=1\).
Problem polega na tym, że zazwyczaj traktujemy pojęcia rozwiązania/pierwiastka równania jako synonimy i to prowadzi do nieporozumień. Np. z punktu widzenia wzorów Viete'a wygodnie jest traktować pierwiastki wielokrotne jako kilka równych pierwiastków - wzory Viete'a przy takiej umowie działają OK.
W większości szkolnych przykładów niejednoznaczności wynikają z niechlujstwa (często wynikającej z nieświadomości) autorów zadań (o czym było np. tu).
Wracając jednak do przykładu, moim zdaniem suma pierwiastków równania \((x-1)^2=1\) jest równa 1, a jeżeli ktoś uważa, że 2 to powinien wyraźnie zaznaczyć, że ma na myśli sumę uwzględniającą krotności.
Co więcej, w szkole nie definiuje się porządnie pierwiastków wielokrotnych, więc tak naprawdę nie powinno się ich używać.
Problem polega na tym, że zazwyczaj traktujemy pojęcia rozwiązania/pierwiastka równania jako synonimy i to prowadzi do nieporozumień. Np. z punktu widzenia wzorów Viete'a wygodnie jest traktować pierwiastki wielokrotne jako kilka równych pierwiastków - wzory Viete'a przy takiej umowie działają OK.
W większości szkolnych przykładów niejednoznaczności wynikają z niechlujstwa (często wynikającej z nieświadomości) autorów zadań (o czym było np. tu).
Wracając jednak do przykładu, moim zdaniem suma pierwiastków równania \((x-1)^2=1\) jest równa 1, a jeżeli ktoś uważa, że 2 to powinien wyraźnie zaznaczyć, że ma na myśli sumę uwzględniającą krotności.
Co więcej, w szkole nie definiuje się porządnie pierwiastków wielokrotnych, więc tak naprawdę nie powinno się ich używać.
- kacper218
- Expert
- Posty: 4077
- Rejestracja: 02 paź 2009, 14:33
- Lokalizacja: Radzymin
- Podziękowania: 5 razy
- Otrzymane podziękowania: 1382 razy
- Płeć:
Re: Pierwiastki
Dzięki za odpowiedź
Najgorzej jest, że wiele zadań ma niejednoznaczną treść.
Samo sformułowanie w treści zadania "dwa różne pierwiastki" sugeruje, że równanie kwadratowe może mień 2 równe pierwiastki, co prowadzi do wspomnianych nieporozumień.
Najgorzej jest, że wiele zadań ma niejednoznaczną treść.
Samo sformułowanie w treści zadania "dwa różne pierwiastki" sugeruje, że równanie kwadratowe może mień 2 równe pierwiastki, co prowadzi do wspomnianych nieporozumień.
Pomogłem? Daj plusika
Masz pytania? Napisz priv
Przepisywanie prac do \(\LaTeX- a\)
Korepetycje Radzymin i okolice.
Masz pytania? Napisz priv
Przepisywanie prac do \(\LaTeX- a\)
Korepetycje Radzymin i okolice.