Maturalna giełda

O wszystkim, co jest związane z maturą, linki do zadań, komentarze i inne przemyślenia.
Otrzymałeś(aś) rozwiązanie do zamieszczonego zadania? - podziękuj autorowi rozwiązania! Kliknij
Awatar użytkownika
robbo
Administrator
Posty: 235
Rejestracja: 06 mar 2008, 09:32
Podziękowania: 1 raz
Otrzymane podziękowania: 3 razy
Płeć:
Kontakt:

Maturalna giełda

Post autor: robbo »

Właśnie zamieściłem garść przemyśleń na temat tegorocznej matury.
http://www.zadania.info/n/7540363
W sumie niewiele z tego wynika, ale ciekaw jestem jakie są Wasze typy na tegoroczną maturę. Jedno jest pewne, ta matura jest już ułożona od wielu miesięcy.
yangxikau
Witam na forum
Witam na forum
Posty: 3
Rejestracja: 16 mar 2009, 20:00

matura

Post autor: yangxikau »

kilka moich przemyśleń:
-CKE da na maturze jedno-dwa zadania z działu/pojęcia, który traktowany jest przez uczniów jako ten, który jest w programie, ale bardzo malo prawdopodobne, zeby się na arkuszu pojawił. tak było w zeszłym roku z zadaniem z jednokładności (na którą poświęca się tylko dwie-trzy lekcje w liceum) oraz pojęcie kierownicy paraboli

-w zadaniu z geometrii będzie czworokąt wpisany/opisany. Trójkąt był w zeszłym roku, mało prawdopodobne aby chcieli się powtarzać. Na obu probnych maturach był trapez. O ile operonowa matura nie ma nic wspolnego z CKE, to ta druga już tak. Kto wie, moze panowie z komisji chcieli przygotowac maturzystów na taką figurę

-w geometrii analitycznej będzie styczna do okręgu. dziki typ.

- stereometria. ostrosłupy prawidłowe czworokątne już się chyba wypaliły. Stawiam na stożek/ figurę obracającą się wokół jakiejś osi.

- ciągi - wydaje mi się, że połączone z logarytmami

-zadanie na układ - myślę, że będzie to zadanie tzw. "z zaworami", w sensie, że jeden zawór napełnia basen w x, drugi w y. itd. to zadanie można podczepić pod punkt 1.

-wykresy. zapewne określić liczbę rozwiązań. wydaje mi się, że dadzą jakieś przekształcenie funkcji wymiernej

-rachunek prawdopodobienstwa. zadanie "ile musi być czegoś, żeby P było większe od xxx" albo wykazywanie jakichś zależności prawdopodobienstw.

- trygonometria. myślę, że nie dadzą jak w zeszłym roku równania. raczej coś z dowodzeniem. mozliwe ze polaczone z logarytmami

-kwadratowa. dla jakich m rownanie ma dwa pierwiastki dodatnie - brzmi korzystnie

to tyle, zobaczymy czy się sprawdzi :D -powodzenia wszystkim maturzystom ;)
Cartel
Dopiero zaczynam
Dopiero zaczynam
Posty: 20
Rejestracja: 29 mar 2009, 11:41

Post autor: Cartel »

Bardzo ciekawy i pomocny temat :))
Dobrze się zorientować co było i mieć dzięki temu nieco lepszy obraz przyszłej matury :)
Miejmy nadzieję, że coś się z tego sprawdzi heh:))

Btw yangxikau to co pisałeś to chyba dla poziomu rozszerzonego? :P :)

Pozdroo;)
anetka10
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 318
Rejestracja: 06 mar 2008, 18:39

Post autor: anetka10 »

to w sumie wszystko troche "gdybanie"...

ale ja chcialabym zauwazyc ze albo majowa matura bedzie prymitywnie prosta albo CKE robila sobie z nas "jaja" na probnej...

jedno zadanie z wartoscia bezwzgledna identyczne jak w maju 2008...
zadanie ze stereometrii (prymitywne), identyczne z tym z Operonu 2008...

jezeli teraz rzuca jakies ciezkie ze stereometrii, np. skomplikowany przekroj... to sa strasznie nie fair...

zgadzam sie ze ogromna wartosc ma teraz na maturze geometria... ktorej nie lubie :(, mam nadzieje ze bedzie podobnie duzo analitycznej w miejsce planimetrii, czy skomplikowanej stereometrii (tak jak na probnej), bo ja jeszcze w miare akceptuje...
eax
Rozkręcam się
Rozkręcam się
Posty: 31
Rejestracja: 29 mar 2009, 11:44

Post autor: eax »

Pojęcia kierownicy paraboli raczej na maturze nie będzie, bo nie wydaje mi się, żeby było to w programie liceum ( Nie widziałem takiego czegoś w żadnym podręczniku do liceum :) ).

Fakt, również nie znoszę geometrii i stereometrii, a zawsze są zadania z tych dwóch działów. Dobrze byłoby, gdyby chociaż w miejsce ostrosłupa, znalazła się jakaś bryła obrotowa, lub graniastosłup.

A i owszem, teraz z perspektywy czasu zadania wydają się dość proste, ale czy u was w szkołach też daje się zauważyć tak niski poziom uczniów? Chodzę do jednego z lepszych liceów w okolicy, na około 200 maturzystów może z 8 pisało próbną maturę rozszerzoną z CKE w styczniu i ... 2 zdało, w tym jedna osoba z wynikiem bodaj 32%. Wyniki reszty oscylowały w granicach 15-25% (!). Straszne to, ale prawdziwe.
anetka10
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 318
Rejestracja: 06 mar 2008, 18:39

Post autor: anetka10 »

To ja chodze do bardzo przecietnego liceum (mam nadzieje ze po maturze nie bede zalowac ze nie poszlam troche dalej - a dostalabym sie po gimnazjum bez problemu... )
u nas mature rozszerzona zdaje 9 osob, wszyscy zdali mature CKE, najlepsze 2 wyniki okolo 70% ( w tym jeden moj :) )
pozniej jedna osoba cos kolo 60% i reszta w granicach 35-50%...

od tego czasu sporo sie matmy uczylam...
mam nadzieje na ponad 90% w maju..., ale bedzie ciezko...
czachur
Czasem tu bywam
Czasem tu bywam
Posty: 137
Rejestracja: 21 mar 2008, 16:31
Lokalizacja: Ruszcza/Sandomierz

Post autor: czachur »

Jeśli ma być ciężkie zadanie, to raczej z geometrii. Wg mnie na pewno będzie coś z wartością bezwzględną, rok po roku ją wałkują, nie mówiąc o przekopiowaniu zadania z majowej na naszą próbną. Ja najbardziej nie chciałbym zaskoczenia typu statystyka lub procent składany. Proste to jest, ale mimo to jakoś tak nie chce i już :) Z analitycznej myślę, że będzie okrąg. Ogólnie to nie sądzę, żeby poziom bardzo podnieśli. Próbna matura musiałaby chyba pójść rewelacyjnie, a patrząc na wyniki tej operonowej, to taka sytuacja budzi raczej spore wątpliwości.
Zazinho
Rozkręcam się
Rozkręcam się
Posty: 39
Rejestracja: 07 mar 2009, 16:38

Post autor: Zazinho »

No ja tez mam nadzieje, ze nie bedzie statystyki ;p po prostu nienawidze tego gowna ;p
anetka10
Stały bywalec
Stały bywalec
Posty: 318
Rejestracja: 06 mar 2008, 18:39

Post autor: anetka10 »

a czy sa jakies oficjalne wyniki jak poszla matura probna 2009 cke?
Awatar użytkownika
kaska90
Dopiero zaczynam
Dopiero zaczynam
Posty: 21
Rejestracja: 29 mar 2009, 17:45

Post autor: kaska90 »

anetka10 pisze:To ja chodze do bardzo przecietnego liceum (mam nadzieje ze po maturze nie bede zalowac ze nie poszlam troche dalej - a dostalabym sie po gimnazjum bez problemu... )
u nas mature rozszerzona zdaje 9 osob, wszyscy zdali mature CKE, najlepsze 2 wyniki okolo 70% ( w tym jeden moj :) )
pozniej jedna osoba cos kolo 60% i reszta w granicach 35-50%...


od tego czasu sporo sie matmy uczylam...
mam nadzieje na ponad 90% w maju..., ale bedzie ciezko...
-
ja tez chodze do przecietnego liceum, u nas matematykę zdaje ok 20 osob (poziom rozszerzony), najlepszy wynik to 88%, pozniej moj 74% , reszta co najwyzej 60%. wynik slaby, bo uczniowie z mojej klasy maja potencjal, ale niestety nauczyciel niekompetentny, poza tym co roku nam sie zmienia nauczyciel od matmematki, kazdny mial nas w dupie, a wiekszac uczniow taka jest, ze jak sie nie trzeba uczyc, to sie nie ucza. z innych przedmiotow stawiano nam natomiast wymagania i stawiaja do dzisiaj, choc za tydzien koniec roku. a poza tym w mojej szkole liczy sie tylko to, zeby jakis cymbal z humanistycznej zdal na 30% WOS podstawowy, a nie o dobrych i inteligentnych uczniow, ktorych stac na wynik 100%. tak to jest jak dyrektorka jest ciemnym dzieckiem socjalizmu stawiajacym na masy.
i odnosze wrazenie, ze nawet CKE zalezy tylko na tym, zeby jak najwiecej osob zdalo matematyke (stad chyba te obnizania wymagan) :/
zadna satysfakcja, obnizyc poprzeczke do minimum i sie cieszyc, ze kulawy przeskoczyl.

moja wypowiedz nie jest spojna gramatycznie ani jezykowo, ale sie nabuzowalam jak to pisalam. gdzies sie w koncu musialam wygadac.
czachur
Czasem tu bywam
Czasem tu bywam
Posty: 137
Rejestracja: 21 mar 2008, 16:31
Lokalizacja: Ruszcza/Sandomierz

Post autor: czachur »

kaska90 pisze:
anetka10 pisze:To ja chodze do bardzo przecietnego liceum (mam nadzieje ze po maturze nie bede zalowac ze nie poszlam troche dalej - a dostalabym sie po gimnazjum bez problemu... )
u nas mature rozszerzona zdaje 9 osob, wszyscy zdali mature CKE, najlepsze 2 wyniki okolo 70% ( w tym jeden moj :) )
pozniej jedna osoba cos kolo 60% i reszta w granicach 35-50%...


od tego czasu sporo sie matmy uczylam...
mam nadzieje na ponad 90% w maju..., ale bedzie ciezko...
-
ja tez chodze do przecietnego liceum, u nas matematykę zdaje ok 20 osob (poziom rozszerzony), najlepszy wynik to 88%, pozniej moj 74% , reszta co najwyzej 60%. wynik slaby, bo uczniowie z mojej klasy maja potencjal, ale niestety nauczyciel niekompetentny, poza tym co roku nam sie zmienia nauczyciel od matmematki, kazdny mial nas w dupie, a wiekszac uczniow taka jest, ze jak sie nie trzeba uczyc, to sie nie ucza. z innych przedmiotow stawiano nam natomiast wymagania i stawiaja do dzisiaj, choc za tydzien koniec roku. a poza tym w mojej szkole liczy sie tylko to, zeby jakis cymbal z humanistycznej zdal na 30% WOS podstawowy, a nie o dobrych i inteligentnych uczniow, ktorych stac na wynik 100%. tak to jest jak dyrektorka jest ciemnym dzieckiem socjalizmu stawiajacym na masy.
i odnosze wrazenie, ze nawet CKE zalezy tylko na tym, zeby jak najwiecej osob zdalo matematyke (stad chyba te obnizania wymagan) :/
zadna satysfakcja, obnizyc poprzeczke do minimum i sie cieszyc, ze kulawy przeskoczyl.

moja wypowiedz nie jest spojna gramatycznie ani jezykowo, ale sie nabuzowalam jak to pisalam. gdzies sie w koncu musialam wygadac.
Nie za ostro jeździsz po tej szkole? :wink: A odnośnie obniżania wymagań to nie jest chyba taka prosta sprawa. Trudna matura mogłaby zniechęcić następne roczniki do zdawania i tak mało popularnej matematyki. Oni tam w CKE robią mnóstwo różnych statystyk zapewne, gdyby mogli, pewnie przygotowaliby trudniejsze arkusze. A że sami naważyli sobie piwa to już inna sprawa. Tak w ogóle to nie przejmuj się zbytnio, że łatwe, tylko dąż do tego, żeby mieć 100 %, a nie 70. Jakbyś uzyskała 40 % z trudnej, to nie wiem czy byłabys zachwycona :) . (choć swoje zdania odnośnie preferowanej trudności już gdzieś wyraziłem)
Stary
Rozkręcam się
Rozkręcam się
Posty: 41
Rejestracja: 12 lis 2008, 15:01

Post autor: Stary »

Na matematyke rozszerzoną każdy może się nauczyć nawet w najsłabszej szkole. Wystarczy samozaparcie, cięzka, solidna praca oraz czas. Ja jestem z niesamowicie zenującego liceum i jakoś sobie radzę. Wystarczy naprawde cięzko pracować. Co do zmiany nauczyciela to nam zmieniał się przez 3 lata 4 razy nauczyciel matematyki, szkola również ma swoich absolwentów w d... Ale jak szkoła Cię olewa to i Ty ją olej i nie licz że CIę nauczy tylko działaj :)
Pozdraiwma
Diomene
Witam na forum
Witam na forum
Posty: 2
Rejestracja: 22 kwie 2009, 16:55

Post autor: Diomene »

Ja tymczasem chodzę do dość dobrego liceum, jednak w małym mieście, a maturę rozszerzoną z matematyki zdaje u mnie ok. 50 osób (nikt nie zdaje na podstawie). Próbna poszła nawet nie tak źle, sporo wyników ponad 80% ( w tym mój), nie zdały tylko dwie osoby z ok. trzydziestu piszących próbną. Za trzy tygodnie liczę na co najmniej 80%, chciałabym 90%, bo inaczej będę troszkę zawiedziona. Jeśli będzie taki poziom jak na próbnej, to możemy być spokojni :)
Typów w sumie nie mam żadnych, modlę się o łatwe zadanie ze stereometrii - bez przekrojów, najchętniej jakaś bryłka obrotowa i coś nietrudnego z prawdopodobieństwa ^^
Cajmere
Witam na forum
Witam na forum
Posty: 6
Rejestracja: 18 kwie 2009, 00:11

Post autor: Cajmere »

Czy te "wróżby" się sprawdziły z poprzednich lat? I czy warto im zaufać i choć trochę wziąć je pod uwagę przygotowując się? Czy raczej należy je traktować z przymrużeniem oka? Zwracam się z tym pytaniem do ubiegłorocznych maturzystów oraz osób, które miały okazje przekonać się o autentyczności tych "wróżb". Dziękuję.
Lucasus
Witam na forum
Witam na forum
Posty: 4
Rejestracja: 08 mar 2010, 18:53

Post autor: Lucasus »

Odświeżam wątek... Jakich zadań się spodziewacie na tegorocznej maturze rozsz.??? Czego się najbardziej obawiacie?

Osobiście sądzę, że na 90% pojawią się zadania z materiału, który pojawił się w tym roku (twierdzenie o stycznej i siecznej etc.) Bardzo bym natomiast nie chciał, by pojawiły się zadania ze z stereometrii, które wymagają operowania na "literkach" - perspektywa uzyskania wyniku np. \(\frac{1}{3} \pi c^3 \frac{(tg \alpha -tg \beta )tg \alpha tg \beta }{(tg \beta +tg \alpha)^2 }\) nie specjalnie mnie pociąga.
ODPOWIEDZ